روانشناسي

 
 
چاقي كودكان
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

چاقي كودكان مشكلات زيادي ايجاد مي كند و سلامتي آن ها را به خطر مي اندازد. در پژوهش هاي اخير مشخص شده است كه چاقي سبب ايجاد اختلال هايي همچون: ناراحتي قلبي، مشكل گردش خون و بيماري استخواني مي شود.

رواج چاقي با عوامل مختلفي همچون: وضعيت اقتصادي و اجتماعي، جنسيت و سن ارتباط دارد. مشخص است كه افرادي كه چاق هستند، استعداد چاقي بيشتري دارند. داشتن وزن زياد در دوران كودكي، با چاقي مراحل بعد زندگي ارتباط داشته و ميان نسبت هاي وزن با قد در پنج سالگي و بيست سالگي همبستگي بالايي وجود دارد.

تعريف چاقي كودكان
چاقي كودكان به تجمع غيرطبيعي يا بيش از حد چربي گفته مي شود كه سلامت كودك ر مختل مي كند و آسيب هاي زيادي را براي آن ها به همراه دارد.

كودك يا نوجوان بر اساس شاخص توده بدني (BMI) در رده بندي وزني قرار مي گيرد. BMI از وزن و قد فرد بر حسب متر محاسبه مي شود. براي محاسبه اين عدد بايد به متخصص تغذيه مراجعه كنيد.

علت چاقي كودكان
شواهد مختلف نشان مي دهد كه چاقي كودكان، با مسائل متعدد و پيآمدهاي اجتماعي و رواني همراه است. چاقي كودكان مي تواند از طريق عوامل مختلفي همچون: زياده روي در مصرف كالري و يا مصرف ناكافي كالري در فعاليت هاي روزانه به وجود بيايد. خوردن در كودكان چاق با رفتارهاي هم سن و سالان غيرچاق تفاوت دارد.

معمولا در افراد چاق ديده شده است كه هنگام خوردن كمتر مكث مي كنند. لقمه ي بيشتري را در يك فصله ي زماني مي بلعد و كمتر لقمه را مي جوند، اين كارها در نهايت سرعت خوردن آن ها افزايش مي يابد.

احتمال دارد كه روابط كودكان چاق با هم سالانشان، به طور غيرمستقيم آن ها را هم تحت تاثير چاقي قرار دهند. زيرا فعاليت كم و تحرك كم داشتن كه هميشه همرا با چاقي كودكان است، در شرايط مختلف سبب انزواي اجتماعي و طرد كودك چاق مي شود، از اين رو به نظر مي رسد كودك چاق با مشكلات رواني قابل توجهي دست به گريبان بشود.

بعضي از تحقيقات نشان مي دهد كه كودكان چاق در برخورد با مواد غذايي نسبت به كودكان با وزن متوسط، كمتر خود را كنترل مي كنند. به عبارتي ديگر؛ كودكاني كه چاق هستند، كمتر قادرند كه خواسته هاي غذايي خود را به تعويق اندازند يا حتي از آن بگذرند. امكان دارد كه خوردن با محرك هاي اجتماعي يا جسمي پيوند داشته باشد. علاوه بر آن، بعضي از مردم ياد مي گيرند براي غلبه بر حالت هاي خستگي، اضطراب و افسردگي به خوردن پناه ببرند.

احتمالا نظريه ي يادگيري اجتماعي، پر نفوذترين نظريه ي رواني است، به تاثير عوامل زيستي توجه دارد اما يادگيري هاي اجتماعي را در اولويت قرار مي دهد. اين نظريه بر آن تاكيد مي كند كه مسائل خوردن و فعاليت نكردن نيز مانند هر رفتار ديگري، آموخته مي شود. كودكان با مشاهده چگونگي خوردن والدين و اطرافيان، آن ها را تقليد مي كنند و اين نوع خوردن كم كم در رفتار آن ها تقويت مي شود و همچنين خوردن با لذتي لحظه اي تقويت مي شود.


چاقي كودكان craiyon#
در حالي كه پس از چندي، پيامدهاي منفي اضافه وزني حاصل مي شود. درمان چاقي كودكان به شيوه ي يادگيري اجتماعي مي كوشد تا الگوهاي آموخته شده بوسيله ي شخص چاق را از بين ببرد و الگوهايي با سازگاري بيشتر را جايگزين آن ها كند.

در تحقيقي كه بوسيله ي ” رز ” و ” ماير ” انجام گرفته بود ، مشخص شد كه نوزادان چاق در مقايسه با نوزادان عادي از نظر وزن، از تحرك و جنبش كمتري برخوردار هستند. به عبارتي ديگر؛ نوزادان معمولي از تحرك و حركت بيشتري نسبت به نوزادان داراي اضافه وزن برخوردار هستند.

محققان مختلف در مورد چاقي كودكان نظرات و توضيحاتي ارائه كرده اند. ازجمله مي توانيم به نمونه توضيح بسيار ارزشمند زيستي، نظريه هاي ” نقطه ثابت ” و ” وضع بافت ياخته هاي چربي ” اشاره كنيم.

نظريه ” نقطه ثابت ” طبق مشاهدات كلي بيان مي دارد موجودات زنده داراي ثبات و پايداري قابل توجهي در محيط هاي داخلي خود مي باشند. دلايلي وجود دارد كه وزن بدن انسان گرايش دارد در نقطه اي ثابت بماند و اگر نسبت به اين نقطه تمايل، تغييري بوجد آيد، نتيجه ي آن تغييرات سوخت و سازي است كه به دليل دفاع و حفظ وزن دلخواه بدن ايجاد مي شود.

نظريه ديگر ” وضع بافت ياخته هاي چربي ” بر اين استوار است كه بافت چربي در وزن بدن نقش به سزايي دارد. از دو راه تغييرات بافت چربي بر وزن بدن تاثير مي گذارد: افزايش اندازه سلول يا تعداد سلول ها.

بر اساس اين نظريه، فرض بر اين مي باشد كه؛ تعداد سلول هاي چربي از اول زندگي فرد، ثابت باقي مي ماند، اما متناسب با جنسيت، سن، وضعيت تغذيه اي فرد، سلول هاي چربي هركسي تغيير مي يابد.

همچنين چاقي يا لاغري به اندازه سلول ها بستگي دارد تا شمارش آن ها و رژيم غذايي مي تواند از اندازه ي سلول هاي چربي كم كند، نه آن كه از شمارش آن ها كم كند.

كودكان آسيب پذير در برابر چاقي
كودكاني كه عادت هاي زير را دارند بيش تر چاقي كودكان را تجربه مي كنند:

از غذاها و نوشيدني هايي كه قند و چربي بالايي دارند به طور منظم مصرف مي كنند
به اندازه كافي از سبزيجات مصرف نمي كنند.
هر روز فعاليت بدني لازم را ندارند.
زياد تلويزيون تماشا كرده و بازي هاي ويديويي انجام مي دهند.
در محيطي زندگي مي كنند كه در آن تغذيه سالم و فعاليت بدني تشويق نمي شود.
براي مقابله با استرس يا مشكلات اجتماعي بيش تر غذا مي خورند.
ژنتيك
عدم دسترسي به غذاهاي سالم
پرخوري در كودكان
بيماري ژنتيكي يا اختلال هورموني مانند سندرم پرادر ويلي يا سندرم كوشينگ
براي جلوگيري از چاقي كودكان چه كنيم
شما به عنوان والدين، نقش مهمي در ايجاد يكبرنامه خوب براي عادات غذايي فرزندتان ايفا مي كنيد. براي تناسب اندام و سالم ماندن، انتخاب غذاي سالم و فعال بودن را از سنين پايين به كودك خود بياموزيد. اتخاذ سبك زندگي سالم به كودك شما كمك مي كند تا احساس تناسب اندام و ظاهر بهتري داشته باشد.

منبع:كانون مشاوران ايران-چاقي كودكان



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: چاقي كودكان، كودك چاق، علت چاقي كودكان،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
زمان : ۱۰:۰۸:۴۵
آثار، پيامدها و راه هاي مقابله با عجله كردن و عجول بودن
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

آثار، پيامد ها و راه هاي مقابله با عجله كردن و عجول بودن

با توجه به گسترش و پيشرفت جوامع بشري عجله كردن امري شايع است.

امروزه همه افراد براي كارهايشان با كمبود وقت مواجه مي شوند وبه همين دليل براي انجام كارها به عجله مي افتند و مي خواهند در زمان محدودي كه دارند كارها را به اتمام برسانند.

دنياي امروز خيلي گسترده است و چيزهاي زيادي براي يادگيري، ديدن و شنيدن وجود دارد و چون انسان شخصيتي كنجكاو دارد دلش مي خواهد اطلاعاتي در همه زمينه ها داشته باشد و كارهاي متنوعي را انجام دهد.

به همين دليل با كمبود زمان مواجه مي شود. دلايل زير باعث مي شود تنوع كار در دنياي امروزه افزايش يابد:

افزايش تكنولوژي
گسترده‌تر شدن ارتباطات
ارتقاع پيدا كردن سطح زندگي
افراد براي اينكه كارهاي آن هاي بر روي هم انباشته شده و در زمان مشخص به اتمام نمي رسد دچار استرس مي شوند و همين عوامل استرس زا باعث مي شود كارها را با عجله انجام دهند.

در حالي كه با عجله كردن نمي توانند به بسياري از كارهاي كه دوست دارند در برنامه روزانه داشته باشند برسند.

مي توانيد با برنامه ريزي مشخص كارها را تقسيم بندي كنيد و بدون اينكه عجله و استرس داشته باشيد به كارهاي مورد علايق خود بپردازيد.

چون عجله كردن با عواقب و آثار منفي همراه است كه در اين مقاله به بررسي دلايل و عواقب آن مي پردازيم.

منشأ شتابزدگي و عجله كردن
افرادي كه عجول هستند هميشه مي خواهند كارها به سريع ترين حالت ممكن انجام داده شود.

در حالي كه اين عجله كردن باعث مي شود از كار خود در زمان حال هيچ لذتي نبرند و نتوانند خاطره ي خوشي براي خود ثبت كنند و فقط باعث مي شود اين افراد دچار اضطراب و نگراني شوند.

عجول بودن و شتابزدگي با دلايل مختلفي همراه است كه نمونه هايي از آن عبارتند:

ترس ناشي از احساس خلا نهفته در فرد
تربيت فرزند
الگوي رفتاري والدين
مسائل و مشكلات مالي
اهداف زندگي
نداشتن مديريت زمان
سبك زندگي اشتباه
نداشتن برنامه ريزي در زندگي
استرس
استرس و اضطرابي كه در فرد به وجود مي آيد باعث مي شود كه فرد احساس كند هويت و شخصيت واقعي خود را گم كرده است.

براي اينكه با اين احساس مقابله كند زمان هاي خود را پر از مشغله هاي مختلف مي كند تا بتواند هويت خود را به دست آورد.

عوارض و معايب عجله كردن
عجله كردن در كارها اثرات منفي و جبران ناپذيري دارد و شخص اگر در كارهاي مرتبط به شغلش يا كارها شخصي عجول باشد ممكن است در آخر به نتيجه موردقبولي نرسد و آثار و پيامدهاي منفي به جا بگذارد.

به طور معمول عجله كردن در رفتار افراد اثر مي گذارد و فردي كه عجول است حالتي هيجاني همراه با اضطراب دارد كه هيجان زدگي باعث مي شود قدرت تمركز فرد كاهش يابد و به خوبي نتواند بر روي مسائل فكر كند.

كاهش قدرت تفكر اگه به مدت زماني طولاني ادامه پيدا كند باعث مي شود فرد دز زندگي احساس ناخوشايندي داشته باشد.

در ادامه با پيامدهاي عجول بودن آشنا خواهيد شد.

تغييرات خلق و خو
يكي از ويژگي هاي افراد ناموفق عجول بودن آن ها مي باشد.

چون اين افراد مي خواهند كار را سريع به اتمام برسانند و از تمركز كافي براي به پايان رساندن كار و اهداف خود برخوردار نيستند.

به همين دليل به موفقيت نمي رسند و احساس ناراحتي در آن ها به وجود مي آيد و باعث مي شود نتوانند زندگي شادي را تجربه كنند و هميشه غمگين هستند.

افرادي كه به اهداف خود نمي رسند و موفقيت را درك نمي كنند به انسان هايي پرخاشگر و عصبي تبديل مي شوند.

به عبارتي ديگر اين افراد سريع از كوره در مي روند ودليل آن عدم و موفقيت و به نتيجه دلخواه نرسيده در امور زندگي مي باشد.

رفتار آدم هاي خشن و بداخلاق نه تنها بر روي جسم و روح آن ها اثر مي گذارد.

بلكه مشكلاتي را براي اطرافيان ايجاد مي كند.و افراد عصبي در روابط زندگي و اجتماعي با مشكلاتي روبرو مي شوند.


عجله كردن
كاهش تمركز از مهم‌ترين آثار و پيامدهاي عجله كردن
افرادي كه كارها را با عجله انجام مي دهند به كيفيت كار توجه نمي كنند و فقط كميت براي آنها مهم است تا سريع كار را به اتمام برسانند.

عجول بودن باعث مي شود تمركز افراد به شدت كاهش يابد و وقتي تمركز كم شود نمي توانند با دقت كارها را انجام دهند و به احتمال زياد آن كار با شكست روبرو شده و به موفقيت نمي رسد.

وقتي كار نتيجه خوبي نداشته باشد.زحمت و تلاش فرد به فنا مي رود و بر روي روح و روان فرد اثر منفي مي گذارد و ارامش روان از طرف گرفته مي شود.

منبع:كانون مشاوران ايران-آثار، پيامدها و راه هاي مقابله با عجله كردن و عجول بودن



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: عجول بودن، معايب عجله كردن، عجله كردن،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
زمان : ۱۱:۴۹:۲۲
۳۱ بهترين كتاب هاي كودك جهان | از يك تا ۱۲ سالگي
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

بهترين كتاب هاي كودك جهان، بهترين كتاب هاي ادبيات كودك و نوجوان آورده شده است. چيزي به نام كودكي كه مطالعه را دوست نداشته باشد، وجود ندارد. شما فقط بايد نوع مناسب كتاب را به آن ها بدهيد تا عادات خواندن را تقويت كنيد. ۳۱ كتاب كه در ادامه آمده است بهترين كتاب هاي كودك جهان هستند كه همگي به فارسي ترجمه شده اند.

بهترين كتاب هاي كودك جهان
۱. كتاب كرم ابريشم خيلي گرسنه اثر اريك كارل
سن مناسب: كودك تا ۳ سالگي

اين كتاب كه يكي از بهترين كتاب هاي كودك جهان است در شمارش، روزهاي هفته و يادگيري اسم ميوه ها به كودك كمك مي كند و داستان جذابي دارد كه از زماني شروع مي شود كه كرم ابريشمي متولد مي شود و به دنبال غذا مي گردد تا گرسنه نباشد. علاوه بر اين كتاب امكان بازي و قيچي بازي نيز فراهم كرده است تا كودكان مهارت هاي فيزيكي را نيز تمرين كنند.

۲. كتاب شب بخير ماه نوشته مارگارت وايز براون
سن مناسب: كودك تا ۴ سال

بچه‌خرگوش با تاريك شدن اتاق به تمام وسايل اتاقش شب بخير مي گويد و در پايان روز به چيزهايي فكر مي كند كه ارزش دارد از آن ها قدرداني كند. اين كتاب براي قبل از خواب بسيار مناسب مي باشد زيرا به كودك ياد مي دهد كه چگونه در پايان روز سپاس گذار روزي باشد كه پشت سر گذاشته است.

۳. كتاب روز برفي نوشته‌ي ازرا جك كيتس
سن مناسب: ۲ تا ۵ سال

ازرا جك كيتس (Ezra Jack Keats) اين كتاب را بسيار زيبا نوشته است و در مورد كودكي است كه بيدار شده و متوجه مي شود همه جا برف نشسته است. اين كتاب در مورد بازي هاي كودك با دوستانش هنگام برف بازي مي باشد.

۴. كتاب مامان ديويد هميشه مي گويد: نه، ديويد!

سن مناسب: ۲ تا ۶ سال

اين كتاب كه يكي از بهترين كتاب هاي كودك جهان در مورد كودكي است كه بسيار شيطنت مي كند و همين باعث مي شود مادرش هميشه به او بگويد «نه» اين كتاب نشان دهنده شيطنت هاي بچه مي باشد كه هم براي مادر و هم براي كودك بسيار شيرين مي باشد.

۵. كتاب نافل باني اثر مو ويلمز
سن مناسب: ۳ تا ۵ سال

اين كتاب داستان كودكي است كه هنوز نمي تواند صحبت كند و عروسك خود را گم مي كند، كتاب بسيار زيبا بوده و باعث ايجاد حس همذات پنداري در كودكان مي شود.

۶. كتاب ما محافظان آب هستيم اثر كارول ليندستروم
سن مناسب: ۳ تا ۶ سال

اين داستان به كودكان در مورد اهميت محيط زيست، آب هاي زير زميني و رعايت پاكيزگي آن ياد مي دهد و به آن ها مي آموزد كه چگونه مي توانيم در حفظ اين منابع بكوشيم و آن ها را حفظ كنيم تا براي نسل هاي آينده نيز ادامه يابد.

 

۷. كتاب قطار كوچولويي كه توانست! اثر واتي پايپر
سن مناسب: ۳ تا ۷ سال

اين داستان به كودكان كمك مي كند تا در مورد مثبت‌انديشي، سخت‌كوشي، كمك به ديگران، اعتماد به نفس و پشتكار بياموزند.

۸. كتاب قصه ي پيتر خرگوشه اثر بئاتريكس پات
سن مناسب: ۳ تا ۷ سال

كتاب «قصه پيتر خرگوشه» در مورد خرگوشي كنجكاو مي باشد كه به باغي مي رود و دچار دردسر هاي مختلف مي شود. پيتر بالاخره نجات مي يابد و به خانه بازمي گردد و متوجه مي شود كه مادرش منتظر اوست.

۹. كتاب خرگوش مخملي
سن مناسب : ۳ تا ۷ سال

خرگوش مخملي در مورد اهميت بردباري، مهر، دوستي و راستي است. اين داستان به ما ياد مي دهد كه حقيقتا چه چيزي در زندگي اهميت دارد.

۱۰. مجموعه جرج كنجكاو
سن مناسب: ۴ تا ۷ سال

مجموعه جرج كنجكاو داستان هاي مصوري مي باشد كه در مورد ماجراجويي هاي مردي با كلاه زرد و ميموني به نام جرج مي باشد.

۱۱. كتاب هارولد و مدادشمعي بنفش اثر كراكت جانسون
سن مناسب : ۴ تا ۸ سال

هارولد دوست دارد زير نور ماه قدم بزند ولي ماهي در آسمان نيست و جاده اي وجود ندارد بنابراين با مداد شمعي بنفش خود همه اين چيزها را به تصميم مي گيرد. داستان بسيار جذاب مي باشد و دنيايي را به تصوير مي كشد كه هارولد دوست دارد و آن را خلق مي كند.

منبع:كانون مشاوران ايران-۳۱ بهترين كتاب هاي كودك جهان | از يك تا ۱۲ سالگي



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: كتاب هاي كودك و نوجوان، كتاب هاي كودك، بهترين كتاب هاي كودك،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
زمان : ۱۱:۴۷:۳۷
بي اشتهايي عصبي در نوجوانان را جدي بگيريد!
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

بي اشتهايي عصبي در نوجوانان (Anorexia nervosa) يك اختلال خوردن است كه در آن فرد عمداً مصرف غذا يا نوشيدني را به دليل ميل شديد به لاغري و ترس شديد از افزايش وزن محدود مي كند. اين اختلال حتي ممكن است اگر فرد لاغر باشد نيز اتفاق بيفتد. وزن و شكل بدن تأثير شديدي بر خودپنداره و اعتماد به نفس فرد دارد.

دقت داشته باشيد كه كاهش وزن و عدم تعادل تغذيه اي مي تواند منجر به عوارض جدي از جمله مرگ شود.

اين اختلال، كه معمولا در نوجوانان و در سن بلوغ شروع مي‌شود و شامل كاهش وزن شديد پايين تر از آنچه به صورت طبيعي حداقل است. بسياري از افراد با اين اختلال بسيار لاغر هستند ولي باور دارند كه داراي اضافه وزن هستند. گاهي اوقات آن ها بايد براي جلوگيري از گرسنگي شديد در بيمارستان بستري شوند. اين افراد معمولا خود را گرسنه نگه مي‌دارند حتي وقتي‌ كه بسيار از گرسنگي رنج مي‌برند. يكي از وحشتناك‌ترين جنبه هاي اين اختلال اين است كه آن ها همچنان فكر مي‌كنند كه اضافه وزن دارند حتي وقتي كه به شدت لاغر هستند. اين افراد به شدت از اضافه وزن وحشت دارند.

غذا و وزن به وسواس تبديل مي‌شوند. براي برخي، اين وسواس به صورت عادات عجيب غذاخوردن يا امتناع از خوردن غذا مقابل ديگران را ظاهر مي شود. غير معمول نيست كه اين افراد دستورالعملهاي غذايي را جمع اوري و براي خانواده و دوستان وعده هاي غذايي لذيذ آماده كنند ولي در وعده هاي غذايي خودشان شركت نمي‌كنند.

آن ها ممكن است پايبند دستورات ورزشي سخت براي حفظ كاهش وزن باشند. از دست رفتن دوره هاي عادات ماهيانه در زنان با اين اختلال، معمول است. مردان با اين اختلال اغلب دچار ناتواني جنسي مي‌شوند.

بي اشتهايي عصبي چيست
بي اشتهايي عصبي در نوجوانان بسيار موضوع جدي مي باشد، از بين تمام بيماري هاي روانپزشكي، بي اشتهايي عصبي بالاترين ميزان مرگ و مير را دارد. اين موضوع نگران كننده مي باشد اما با پيشگيري و درمان سريع مي توانيد آن را كنترل و درمان كنيد.

علت بي اشتهايي عصبي را مي توان به عنوان يك مكانيسم مقابله اي ناسازگار درك كرد. اختلال خوردن ممكن است به فرد كمك كند در زمان هاي چالش برانگيز احساس امنيت يا كنترل كند.

در طول اين اختلال نوجوان از خوردن غذا خودداري مي كند حتي اگر گرسنه باشد، در صورت خوردن غذا ممكن است ملين مصرف كرده يا استفراغ عمدي داشته باشد. حتي در صورتي كه لاغر باشد احساس مي كند چاق است و بايد رژيم بگيرد.

علت بي اشتهايي عصبي چيست؟
بي اشتهايي عصبي در نوجوانان يك علت واحد ندارد، بلكه به عوامل مختلفي مرتبط است. اين عوامل گاهي به عوامل مستعدكننده، تسريع‌كننده و تداوم‌دهنده تقسيم مي‌شوند كه به ترتيب باعث آسيب‌پذيري فرد در ايجاد، شروع و حفظ اختلال خوردن مي‌شوند.

بي اشتهايي عصبي اغلب با يك رژيم غذايي ساده براي “تناسب اندام” يا “تغذيه سالم” شروع مي شود، اما به سمت كاهش وزن شديد و ناسالم پيش مي رود.

نگرش هاي اجتماعي نسبت به ظاهر بدن، تأثيرات خانواده، ژنتيك، و عوامل عصبي شيميايي و رشدي ممكن است در ايجاد و حفظ بي اشتهايي عصبي در نوجوانان نقش داشته باشند. سابقه شخصي يا خانوادگي اضطراب، افسردگي يا عادات وسواسي شايع است.

اگرچه خانواده هايي كه در آن ها بي اشتهايي عصبي رخ مي دهد، زماني به عنوان مشكلاتي در حل تعارض برچسب خورده بودند. باعث اختلالات خوردن در نوجوانان نمي شود تحقيقات نشان مي‌دهد كه نواحي خاصي از مغز در افراد مبتلا به اختلال خوردن فعال متفاوت عمل مي‌كند.


بي اشتهايي عصبي در نوجوانان

علائم بي اشتهايي عصبي در نوجوانان چيست؟
موارد زير شايع ترين علائم بي اشتهايي عصبي در نوجوانان مي باشند. اگر چه هر فردي ممكن است تجربه ي متفاوتي از علايم را داشته باشد، اما علائم كلي شامل موارد زير مي باشد:

رژيم غذايي شديد
ترس شديد از افزايش وزن، حتي در هنگام كاهش وزن يا با وزن بسيار كم
ديد تحريف شده از وزن، اندازه يا شكل بدن فرد؛ خود را بيش از حد چاق مي بيند، حتي زماني كه بسيار كم وزن است.
بيانگر احساس چاق شدن است، حتي زماني كه بسيار لاغر است.
در زنان، عدم وقوع چرخه قاعدگي
مخفي كردن يا دور انداختن غذا
شمارش كالري، گرم چربي در رژيم غذايي
كاهش وزن سريع يا بيش از حد
احساس خستگي، سردي و ضعف
كمبود انرژي
انكار احساس گرسنگي
دست و پاهاي سرد
يبوست
سرگيجه يا غش
ريزش مو
نازك شدن يا شكستن مو
پوسيدگي دندان (به دليل استفراغ خودساخته)
خستگي
بازوها يا پاهاي متورم
ضربان قلب نامنظم
ضربان قلب آهسته
عدم وجود يا نامنظم بودن قاعدگي
موهاي زائد صورت يا بدن
استفراغ يا مصرف ملين پس از پرخوري
ورزش اجباري يا بيش از حد
ارزش خود با وزن يا شكل تعيين مي شود.
عوارض احتمالي بي اشتهايي عصبي
عوارض بي اشتهايي عصبي در نوجوانان شايع و جدي است. تقريباً تمام عوارض با ترميم وزن مربوط به تغذيه سالم و فعاليت بدني قابل برگشت هستند. بدون درمان، عوارض ادامه مي يابد و مي تواند بدتر شود و حتي با مرگ همراه باشد. عوارض كوتاه مدت شامل موارد زير است، اما به اين موارد محدود نمي شود:

منبع:كانون مشاوران ايران-بي اشتهايي عصبي در نوجوانان را جدي بگيريد!



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: بي اشتهايي عصبي، علائم بي اشتهايي عصبي، بي اشتهايي عصبي در نوجوانان،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
زمان : ۰۹:۴۸:۵۰
۷ دليل كه پاي خيانت را به زندگي مشترك باز مي كند
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

بايد نگذاريد خيانت در زندگي مشترك وارد شود.

ويليام گلاسر در مورد زندگي مشترك و عشق مي گويد، زوج هايي كه زندگي خود را با عشق و علاقه شروع مي كنند بايد از آن مراقبت كنند و گرنه از عشق و صميميت آن ها كم مي شود و با گذشت زمان ممكن است زندگي آن ها به جدايي كشيده شود.

اما بسياري از افراد صميمت و محبت زندگي آن ها كم شده و زندگي مشتركشان به صورت يكنواخت در مي آيد و ممكن است به ارتباطات نامشروع روي بياورند.

افرادي كه به خيانت و روابط نامشروع روي مي آورند بايد توجه داشته باشند كه خيانت يك روزه به وجود نمي آيد و هنگامي كه پاي خيانت در ميان است بدون شك روندي را پشت سر گذاشته و فرد روزا با شخصي رابطه نامشروع داشته است.

در اين مقاله دلايل خيانت را مورد بررسي قرار مي دهيم.

نبود عشق و خيانت در زندگي مشترك
خيانت به دلايل مختلفي به وجود مي آيد و مهم ترين آن مي تواند عشق نورزيدن و نبود محبت ميان زوجين باشد.

هنگامي كه فرد محبت و عشق كافي از همسر خود دريافت نكند و نتواند از نظر عاطفي به درستي نيازهايش را رفع كند به احتمال زياد وارد رابطه اي ديگر مي شود تا نيازهاي جنسي و عاطفي خود را رفع كند.

عشق و علاقه در ازدواج ممكن است بعد از ازدواج يا قبل از ازدواج به وجود آيد، فرد بايد اين عشق و علاقه را حفظ كند و تلاش كند تا آن را تقويت كند، اگر براي تقويت آن تلاش نكند ممكن است به مرور زمان صميمت و علاقه آن ها كاهش يابد.

افرادي كه عاشق يكديگر مي شوند و به ازدواج فكر مي كنند بايد تا جايي كه امكان دارد نسبت به يكديگر شناخت پيدا كنند و اخلاقيات و حساسيت هاي طرف مقابلشان را به خوبي بدانند و نسبت به آن ها بااحتياط رفتار كنند تا مشكلاتي براي آن ها به وجود نيايد.

بر اساس نظر مشاوران زوجين بايد آموزش هاي لازم را در زمينه مهارت هاي ارتباطي ببينند تا بتوانند مشكلات و تعارضات خود را به خوبي رفع كنند و توانايي حل مشكلات و تعارضات خود را داشته باشند و از شكستن حرمت ها و بي احترامي كردن به فرد جلوگيري شود.

برگشتن به گذشته و رابطه هاي قبل از ازدواج
برخي از افراد هستند با اينكه پرونده رابطه قبلي آن ها هنوز باز است اما به زندگي مشترك با يك شخص جديد فكر مي كنند و بعد از مدتي زندگي خود را آغاز مي كنند و آن ها با شك و دوددلي زندگي جديدي را براي خود شروع مي كنند و بعد مدتي ممكن است پشيمان شوند و به رابطه هاي خود پايان دهند.

اما افرادي كه از رابطه قبلي دارند و هنوز رابطه گذشته خود را فراموش نكرده اند و پرونده آن باز است، ابتدا بايد تكليف خود را با اين رابطه روشن كند و بعد در مورد ازدواج و شروع زندگي جديد فكر كنند.

براي ازدواج بايد اهداف خود را به درستي بداند و توانايي هاي خود را به خوبي بشناسد تا بتواند تشخيص دهد تا چه حد آمادگي براي ازدواج دارد.

بعد از شناخت خود بايد آگاهانه تصميم جدي بگيرد و بعد از گذشت مدت زمان مشخص و هنگامي كه از نظر فكري و ذهني آمادگي لازم را پيدا كرد مي تواند براي شروع رابطه جديد و آغاز زندگي مشترك اقدام كند.

خيانت و فرار از مشكلات
بر اساس نظريه مشاوران طلاق، بسياري از انسان هاي ضعيف وقتي به مشكل هاي عميق و اساسي در زندگي رو به رو مي شود براي فرار از آن و حفظ آرامش خود ممكن است به سمت مواد مخدر و يا رابطه هاي نامشروع كشيده شود.

اين افراد ممكن است زماني كه به مشكلات مالي، بدهي يا جروبحث هاي مداوم در خانه و… رو به رو مي شوند ممكن است براي فرار از موقعيت فعلي خود به سيگار كشيدن، مشروبات الكي و روابط نامشروع روي بياورند.

چنين افرادي توانايي ندارند تا مشكلات شان را به خوبي رفع كنند و مهارت حل مسئله در آن ها ضعيف مي باشد و هنگامي كه در شرايط سخت قرار مي گيرند توانايي حل آن را ندارند و احساس ضعف و ناتواني در آن ها به وجود مي آيد.


خيانت
خيانت و برآورده نشدن نيازهاي عاطفي، جنسي و رواني
در زندگي زناشويي رفع نيازهاي عاطفي و به دنبال آن نياز جنسي و رواني اهميت بسياري دارد و اگر برآورده نشود مي تواند زمينه را براي طلاق و يا خيانت به وجود آورد.

بسياري از زوج ها در اوايل ازدواج روابط گرم و صميمي با هم دارند اما به مرور زمان رابطه آن ها يكنواخت مي شوند و ممكن است روابط سردي بين زوجين به وجود آيد و درمان نشود و به همين دليل ممكن است يكي از طرفين به سمت رابطه ديگري كشيده شود و نيازهاي رواني، عاطفي و جنسي را با روابط نامشروع و خيانت كردن رفع مي كنند.

پايبند نبودن به تعهد و خيانت در زندگي مشترك
يكي از فاكتورهاي مهم ازدواج مسئوليت پذيري و تعهد مي باشد و فرد بايد قبل از ازدواج در مورد اين ويژگي با همسر خود صحبت كند و ميزان آن را به خوبي جويا شود چون نمي توان بعد از ازدواج اين ويژگي را تغيير داد و تغيير دادن آن دشوار خواهد بود.

منبع:كانون مشاوران ايران-۷ دليل كه پاي خيانت را به زندگي مشترك باز مي كند



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: خيانت، دلايل خيانت، خيانت در زندگي مشترك،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
زمان : ۰۹:۴۷:۵۵
۱۱ تكنيك قطعي افزايش اعتماد به نفس كودكان
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

افزايش اعتماد به نفس كودكان زماني رخ مي دهد كه والدين به كودك اجازه دهند احساسات خود را بيان كند و آن ها را سركوب نكنند. همانطور كه بچه ها رشد مي كنند، عزت نفس آن ها نيز رشد مي كند و والدين مسئول اين رشد هستند. كودك با امتحان هر راه، كار، روش و مرحله اي اعتماد به نفس خود را افزايش مي دهد.

هيچ پدر و مادري از داشتن فرزندي خجالتي و با اعتماد به نفس پايين خوشحال نيست و پدر و مادرها براي داشتن كودكي با ويژگي هاي ذكر شده هزينه هاي زيادي را متقبل مي شوند.

به عنوان مشاور كودك و فرزندپروري بايد بگويم هيچ كودكي با ويژگي هايي مانند خجالتي بودن و يا كمبود اعتماد به نفس متولد نمي شود.

باتوجه به اين مساله با ادامه ي مطلب همراه باشيد تا كليدهاي اساسي افزايش اعتماد به نفس كودكانرا بياموزيد.

چگونه كودك مان را بدبخت كنيم؟
بدبخت كردن كودك در تمامي طول زندگي اش از فرمول بسيار ساده اي پيروي مي كند. بر اساس اين فرمول بايد گفت ” احساس ارزشمندي را از فرزندت بگير تا بدبخت شود”.

بر اساس پژوهش ها مهم ترين عامل موفقيت فردي، عزت نفس است كودكي كه از احساس ارزشمندي برخوردار باشد در موقعيت هاي مختلف به خوبي عمل مي كند و به موفقيت مي رسد.

اعتماد به نفس نيز از ارتباط تنگاتنگي با عزت نفس برخوردار است. با اين تفاوت كه اگر عزت نفس را برچسب كلي قيمت فرد به خود در نظر بگيريم، اعتماد به نفس احساس توانمندي در انجام امور جزيي تر است.

به عنوان مثال ممكن است فرزندتان از اعتماد به نفس كافي براي صحبت در جمع برخوردار نباشد اما در ورزش هاي رزمي اعتماد به نفس بالايي داشته باشد.

نشانه هاي عدم اعتماد به نفس در كودكان
گفتن چيزهاي منفي و انتقاد از خود.
بيش تر در مورد نكات منفي خود صحبت مي كند.
پيشرفت هاي خود را شانسي يا به دليل تلاش ديگران مي داند.
وقتي همه چيز خراب مي شود خود را سرزنش مي كند.
فكر مي كند ديگران بهتر از او هستند.
مدام عذرخواهي كردن
كناره گيري از اجتماع و گروه ها دوستي
به دنبال تاييد از ديگران بودن و در صورتي كه تاييد را دريافت نكند به كار خود شك مي كند.
اجتناب از تماس چشمي و حضور در جمع.
فكر مي كند لياقت خوش گذراني را ندارد.

افزايش اعتماد به نفس كودكان #cyaiyon
تكنيك هاي طلايي رشد اعتماد به نفس
۱. نقاط ضعف را بشناسيد
همانطور كه گفته شد، اعتماد به نفس نسبت به عزت نفس، جزيي تر است. براي افزايش اعتماد به نفس كودكان، در ابتدا لازم است از خود سوال كنيد، اعتماد به نفس فرزندم در كدام بخش ضعيف است؟ و دلسل ان چيست؟ آيا مورد سرزنش، تمسخر، تحقير، تحسين بي جا قرار گرفته؟ آيا بيش از حد از او حمايت كرده ام و به توانمندي خود در انجام كار باور ندارد؟

با شناختن حيطه مشكل و ريشه يابي آن مي توانيد به خوبي مساله را برطرف كنيد.

۲. تحسين مداوم ممنوع
اگر شما نيز از جمله والديني هستيد كه وقتي موفقيت كودك در امتحانات مدرسه، مسابقات و .. را مي بينيد جمله اي شبيه ” آفرين به تو افتخار مي كنم، تو بهتريني” را نثارش مي كنيد، بهتر است بدانيد كه در حال انجام يك اشتباه تربيتي اساسي هستيد.

پس از شنيدن اين جمله كودك احساس مي كند “فقط در صورت باعث افتخار هستم كه موفق شوم” و آن باور سرآغاز اضطراب، كمال گرايي منفي و مشكلات رواني در او خواهدشد.

چنين كودكي نمي تواند در شرايط شكست، احساس ارزش كند و ارزشمندي خود را مشروط به موفقيت مي داند.

اين در حالي است كه زندگي عرصه ي شكست، آزمون و خطا و حركت در سنگلاخ هايي است كه تضميني در موفق شدن براي عبور از آن ها وجود ندارد.

۳. بهتر است به جاي ديدگاه نتيجه گرا، به فرايند تلاش فرزندتان دقت كنيد.
مثلا در حين مطالعه براي يك امتحان به او بگوييد ” مي بينم كه براي موفق شدن سخت در تلاشي” و در صورتي كه به موفقيت كامل نرسيد به او بگوييد ” تلاشت در طول دوره ي امتحانات عالي بود. مهم اينه كه تلاشت رو كردي و بقيه ش خيلي اهميتي نداره”.

واقعيت آن است كه بااين شيوه فرزندي “تلاش گر” تربيت خواهيد كرد در حاليكه شيوه ي نتيجه گرا، فرزندي مضطرب، اهمال كار، رقابت جو و تاييد طلب پرورش مي دهد.

منبع:كانون مشاوران ايران-۱۱ تكنيك قطعي افزايش اعتماد به نفس كودكان



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: اعتماد به نفس كودكان، افزايش اعتماد به نفس كودكان، اعتماد به نفس،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱
زمان : ۰۹:۴۰:۰۱
اختلال دوقطبي در كودكان
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

اختلال دوقطبي در كودكان مي تواند خطرناك باشد. نشانه ها و درمان اين بيماري در كودكان چگونه است؟

اختلال دوقطبي در كودكان
بله، كودكان نيز ممكن است از اختلال دوقطبي رنج ببرند.

اگر چه اين اختلال بيشتر در دوران كودكي يا نوجواني تشخيص داده مي شود.

كودكان هر سن ممكن است تحت تأثير قرار گيرند.

در اين مقاله، ما مي خواهيم درباره اختلال دوقطبي در كودكان و راه هايي براي كمك به كودك با آن صحبت كنيم.


خطر كودكان داراي اختلال دو قطبي زياد است
اختلال دو قطبي در كودكان
اختلال دوقطبي در كودكان مانند بزرگسالان با افسردگي شديد با تغيير حالت رفتاري بيش فعالي يا مانيا همراه است.

تشخيص اين اختلال در كودكان يك مسئله پيچيده است.

بعضي از كارشناسان معتقدند كه اختلال در كودكان كم است و اغراق آميز است، بعضي معتقدند كه در برابر آن است.

تا كنون، كارشناسان قادر به ارائه دقيق در مورد شيوع اين اختلال در كودكان نيستند.

تغييرات هيجاني و رفتارهاي سوء ظن براي هر كودك و نوجوان طبيعي هستند.

اغلب اين علائم هيچ بيماري يا مشكل روانپزشكي را كه نياز به درمان دارد مشخص نمي كند.

هر كودك ممكن است احساس خستگي، رنج، نگراني، خشم، بيش فعالي يا فعاليت بيش از حد داشته باشد كه در دوره هاي مختلف شايع هستند، اما اگر اين علائم در كودك شما شديد تر باشد، آن را پايدار مي كند و باعث مشكلات جدي مي شود.

اين اختلال در كودكان بين شش تا هجده ساله، همچنين ممكن است يك اختلال خلقي مخرب ايجاد كند.

اين اختلال همراه با يك خشم شديد و تكراري است كه با تعريف مشترك اختلال دوقطبي سازگار نيست.

كليد اين است كه سريعا نتيجه نگيريم.

اگر فرزند شما با اختلال دوقطبي تشخيص داده شود، قبل از شروع هر گونه درمان بايد مشورت كنيد.

شما بايد مراقب فرزندتان باشيد و با اطمينان او را درمان نماييد.

علائم اختلال دوقطبي در كودكان
برخي نشانه هاي اختلال دوقطبي در كودكان و نوجوانان عبارتند از:

تغيير در رفتار و عادات كه متفاوت از تغيير رفتارهاي معمول و دوره اي كودك است.
عدم فعاليت، عصبي بودن، تهاجمي بودن و بر خلاف هنجارهاي اجتماعي بودن؛
رفتارهاي شديد و مخاطره آميز كه با شخصيت او منطبق نيست، مانند مصرف مواد مخدر
بي خوابي يا كاهش قابل توجهي در نياز به خواب؛
درد معده و افسردگي در بيشتر روزها و تقريبا هر روز؛
خودپنداره و اغراق در مورد توانايي هاي فردي؛
فكر خودكشي و رفتارهاي آن در كودكان و نوجوانان بزرگتر.
علائم اختلال دوقطبي در كودكان در دوره هاي متناوب و متمايز مشهود است؛ بين اين دوره ها، رفتار كودك به حالت عادي و طبيعي باز مي گردد.
تشخيص اختلال دوقطبي در كودكان
تشخيص اختلال دوقطبي در كودكان دشوار است چرا كه بسياري از علائم آن مشابه بيش فعالي است،.

اختلالات رفتاري رفتارهايي است كه حقوق اساسي ديگران و هنجارهاي اجتماعي مناسب را نقض مي كند و حتي رفتارهاي معمول كودكي نيز دشوار مي شود.

يك مشكل عمده اين است كه داروهايي كه براي درمان بيش فعالي تجويز مي شوند معمولا توسط مانيا در كودكان مبتلا به اختلال دوقطبي ايجاد مي شود.

شيدايي در كودكان مضرتر از بزرگسالان است؛ روان درماني، ديدن يا شنيدن چيزهاي غير واقعي در شيدايي كودكان اغلب مشاهده مي شود.

كودكان مبتلا به افسردگي بيشتر درباره علائم فيزيكي افسردگي، مانند درد و تكان دادن، شكايت دارند.

يكي از معايب اصلي اين اختلال در كودكان اين است كه دوره هاي تغيير رفتار در كودكان مبتلا به اين اختلال بسيار سريعتر از بزرگسالان است.

در حالي كه دوره هاي شيدايي و افسردگي در بزرگسالان، هفته ها، ماه ها و حتي سال ها، تغييرات كودكان ممكن است روزانه رخ دهد.

چگونه براي كمك به يك كودك مبتلا به اختلال دو قطبي عمل كنيم؟
اگر فرزند شما اختلال دوقطبي دارد، راه هاي زيادي براي كمك به او وجود دارد.

بياييد برخي از اين روش ها را معرفي كنيم.

در مورد زمان مصرف داروها دقت كنيد
شما بايد فرزند خود را براي دريافت دارو مورد نياز براي درمان اين اختلال تشويق كنيد.

از يادآوري، يادداشت يا هر چيز ديگري كه به ياد داشته باشيد هنگام مصرف داروها استفاده كنيد.

اگر فرزند شما بايد در زمان مدرسه دارو مصرف كند، با مقامات مدرسه و يك متخصص بهداشت حرفه صحبت كنيد.

منبع:كانون مشاوران ايران-اختلال دوقطبي در كودكان



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: اختلال دوقطبي در كودكان، اختلال دوقطبي در نوجوانان، اختلال دوقطبي،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱
زمان : ۰۹:۳۹:۰۵
آموزش همدلي به كودكان با كمك روانشناس
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

آموزش همدلي به كودكان امر بسيار مهمي مي باشد. همدلي توانايي درك، احساس يا به اشتراك گذاشتن احساسات ديگران است. همدلي يك واكنش عاطفي به آنچه كه شخص ديگري احساس مي كند يا انتظار مي رود آن را احساس كند.

همدلي چيست؟
بسياري از افراد همدلي و همدردي را با هم اشتباه مي گيرند اما آن ها دو ارزش مجزا مي باشند. همدلي تنها توانايي درك احساسات فردي نيست، بزهكاران اغلب با تظاهر به درك احساسات و متعاقباً كسب اعتماد ديگران از افراد منفعت مي برند. همدلي چيزي بيشتر از اين است. همدلي نه تنها توانايي تشخيص كيفيت احساسات كسي است بلكه ارزش گذاري و محترم دانستن احساسات شخص ديگري را شامل مي شود. همدلي به معناي رفتار كردن با ديگران از روي مهرباني، بزرگي و توافق و تفاهم است.

دو نوع اصلي همدلي وجود دارد: شناختي و عاطفي.

همدلي شناختي: توانايي درك ديدگاه ديگران و احساس درد آن ها مي باشد. زماني اين نوع همدلي را تجربه مي كنيد كه بدون از دست دادن احساسات خود در تجربه شخص ديگري غوطه ور شويد.

همدلي عاطفي: اين نوع همدلي به اين دليل روي ميدهد كه با آن شخص همدردي مي كنيد يا احساس مي كنيد شبيه هم هستيد. همدلي عاطفي به عنوان پاسخگويي عاطفي نيز شناخته مي شود.

چرا رشد همدلي در كودكان مهم است؟
همدلي براي يك جامعه منسجم حياتي است. همدلي امكان تصميم گيري اخلاقي و مهربانانه و نوع دوستانه را فراهم مي كند. فقدان همدلي با احساسات ديگران در اوايل كودكي با مشكلات سلامت روان (مانند اختلال سلوك و روان پريشي) در آينده مرتبط است، بنابراين نبايد اهميت آن را دست كم بگيريد.
درك احساسات ديگران باعث تقويت تعاملات اجتماعي و رفتار همدلانه مي شود.
همدلي در كودكان با رفتارهاي نوع دوستانه، مشاركتي و اجتماعي همراه است. كودكان همدل مهارت هاي اجتماعي و هوش هيجاني بهتري دارند و پرخاشگري كمتر و استدلال اخلاقي بهتري نشان مي دهند. آن ها همچنين هنگام اشتباه كردن و عدم رعايت قوانين حتي بدون نظارت نيز احساس گناه بيشتري نشان مي دهند.
احساس همدلي براي بزرگسالان در زندگي روزمره نيز مهم است. در نظر گرفتن ديدگاه شخص ديگر مي تواند اعتماد و نزديكي بين فردي را افزايش دهد.
به مرور زمان اين كار باعث افزايش اعتماد به نفس كودك مي شود.

آموزش همدلي به كودكان

آموزش همدلي به كودكان پيش دبستاني
۱. كودكان بايد شاهد نشان دادن همدلي بزرگسالان باشند.
در حالي كه برخي از كودكان ذاتاً داراي موهبت قلب هاي رئوف مي باشند، اكثر موارد كودكان نياز دارند تا همدلي را توسط بزرگسالان پيرامون خود آموزش ببينند.

الگوبرداري همدلي از طريق نحوه ارتباط والدين با كودكان خود شروع مي شود. والديني كه به چيزهاي حائز اهميت براي كودكان خود علاقه نشان مي دهند و همچنين به روشي ملتفت و مثبت به هيجان ها عكس العمل نشان مي دهند، درحال آموزش همدلي به كودكان مي باشند.

۲. نيازهاي هيجاني را برآورده كنيد
زماني كه نيازهاي هيجاني كودكان برآورده شود، دو چيز اتقاق مي افتد. اول اينكه آن ها ياد مي گيرند كه چگونه نيازهاي هيجاني ديگران را برآورده كنند و به آنچه دريافت مي كنند، پايبند مي شوند، بدان معنا كه به اندازه كافي براي ابراز همدلي به ديگران هنگام نياز، احساس امنيت مي كنند.

۳. با كودكان در مورد نيازهاي هيجاني صحبت كنيد
براي بسياري از بزرگسالان گفتگو در مورد نيازهاي هيجاني يا هر چيز مرتبط با هيجان ها دشوار است. در نتيجه، آن ها به كندي براي صحبت درباره موضوع هيجان ها پيش مي روند. در اين حالت كودكان از كنترل هيجان هاي ديگران آگاه نيستند و در هر موقعيتي كه واكنش هيجاني را ايجاب مي كند، احساس ناراحتي مي كنند.

گاهي اوقات آن ها از هيجان هاي خود مي ترسند؛ زيرا آنها هرگز چگونگي مواجهه با نيازهاي هيجاني را فرا نگرفته اند. گفتگو با كودكان در مورد نيازهاي هيجاني و تجربه كردن آن ها در ديگر افراد ايده ي خوبي است. نيازهاي هيجاني آن ها را نام گذاري كنيد (براي مثال؛ حسادت، عصبانيت و دوستي) و به آن ها آموزش دهيد كه بروز اين هيجان ها در شما امري نرمال است.

با كودكان خود گفتگو كنيد كه چگونه هيجان ها را به شكلي مثبت كنترل كنند و موقعيت هايي كه در آن افرادي از آشنايان در حال تجربه كردن هيجان ها هستند را بازگو كنيد و آموزش همدلي به كودكان را شكل دهيد.

۴. موقعيت هاي زندگي واقعي را براي تمرين همدلي جستجو كنيد
هيچ چيزي مانند مثال هاي زنده زندگي واقعي براي الگوسازي آنچه شما آموزش مي دهيد، وجود ندارد. در پي موقعيت هايي باشيد كه در شخصي ديگر تأثيرگذار است. با كودكان خود در مورد آنچه آن به افراد درگير در اين حس معنا مي دهد و اينكه ممكن است آن ها چگونه احساسي نشان دهند، صحبت كنيد. اين كار ر حتما در برنامه فرزندپروري خود قرار دهيد.

براي مثال، اگر شما آمبولانسي را مي بينيد كه به سرعت رد مي شود با كودك خود درمورد آنكه اعضاي خانواده ي شخص بيمار در آن لحظه چه احساسي دارند، صحبت كنيد.

منبع:كانون مشاوران ايران-آموزش همدلي به كودكان با كمك روانشناس



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: همدلي در كودكان، همدلي، آموزش همدلي به كودكان،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
زمان : ۰۹:۵۶:۳۱
اختلالات خوردن در نوجوانان
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

آيا در مورد اختلالات خوردن(Eating disorders) در نوجوان خود نگران هستيد؟ اختلالات خوردن، از جمله بي اشتهايي عصبي در نوجوانان، پرخوري عصبي و اختلال پرخوري اختلالات رواني هستند كه شامل اختلالات شديد در رفتار غذا خوردن مي باشند.

نوجوان مبتلا به بي اشتهايي از ماندن در وزن طبيعي بدن خودداري مي كند. فرد مبتلا به پرخوري عصبي، دوره‌هاي مكرر پرخوري و به دنبال آن رفتارهاي اجباري مانند استفراغ يا استفاده از ملين‌ها براي دفع غذا از بدن دارد. پرخوري با پرخوري كنترل نشده مشخص مي شود.

در اين مقاله مي توانيد با موارد مرتبط با اختلالات خوردن، پيامدهاي اختلالات خوردن و بهترين استراتژي ها براي پيشگيري و درمان آن آشنا شويد.

اختلالات خوردن در نوجوانان
اختلالات غذا خوردن مي تواند تاثيري مخرب در نوجوانان بگذارد، مخصوصا دخترها بيش تر تحت تاثير اختلالات خوردن قرار مي گيرند.

براي كمك به شما در حمايت از كودك، علت هاي احتمالي اختلال خوردن را در كودك خود بشناسيد و ياد بگيريد كه چگونه با دختر يا پسر خود در مورد عادات غذايي سالم صحبت كنيد.

بي اشتهايي عصبي از هر ۱۰۰ زن يك نفر را مبتلا مي كند. نوجوانان مبتلا به بي اشتهايي از افزايش وزن مي ترسند و حداقل ۱۵ درصد كمتر از وزن ايده آل خود هستند. آن ها بر اين باورند كه معيار اصلي ارزش تصوير بدني آن هاست .

كارشناسان معتقدند بسياري از دختران آمريكايي مبتلا به بوليميا (bulimia nervosa) نوعي پرخوري عصبي هستند و اين مشكل را مخفي نگه مي دارند. پرخوري عصبي اغلب در اواخر نوجواني و اوايل بزرگسالي شروع مي شود. افراد مبتلا به بوليميا چرخه هايي از خوردن مقادير زيادي غذا را پشت سر مي گذارند و به دنبال آن استفراغ، استفاده از ملين ها يا ديورتيك ها يا ساعت ها ورزش براي از بين بردن آن انجام مي دهند.

نشانه هاي اختلالات خوردن در نوجوانان
فكر مداوم به وزن، غذا، كالري، كربوهيدرات، گرم چربي و رژيم غذايي
امتناع از خوردن برخي غذاها
به نظر مي رسد از غذا خوردن در اطراف ديگران ناراحت است.
حذف وعده هاي غذايي يا مصرف وعده هاي غذايي در وعده هاي منظم
كناره گيري از دوستان و فعاليت هاي معمولي
رژيم مكرر
نگراني شديد در مورد اندازه و شكل بدن
بررسي مكرر در آينه براي نقص هاي ظاهري
نوسانات خلقي شديد
چرا نوجوانان دچار اختلالات خوردن مي شوند؟
اختلالات خوردن وضعيت هاي جدي هستند مرتبط با شرايط پايداري از خوردن فرد كه تاثيرات منفي بر سلامتي و خلق فرد داشته و كاركرد او را در حوزه هاي مهم زندگي تحت تاثير قرار مي دهد.

شايع ترين اختلالات خوردن عبارتند از آنوركسيا يا بي اشتهايي رواني، پرخوري عصبي يا بوليميا، و اختلال بينگه يا پرخوري افراطي.

علت دقيق اختلالات خوردن ناشناخته است.


اختلالات خوردن در نوجوانان
با اين وجود برخي عوامل ممكن است نوجوان را در معرض خطر قرار دهند از جمله:

فشار اجتماعي
فرهنگ عامه گرايش به تاكيد بر لاغر بودن دارد.

به همين دليل با مشاهده مدل هاي تبليغاتي، نوجوانان حتي با يك وزن طبيعي نيز ممكن است تصور كنند كه چاق هستند و بدن خود را چاق ادراك كنند.

اين مسئله منجر به وسواس با موضوع كاهش وزن و رژيم گرفتن مي شود.

فعاليت هاي مورد علاقه
برخي فعاليت ها كه به لاغري ارزش مي دهند ريسك اختلالات خوردن را افزايش مي دهند، مانند مدلينگ لباس، يا ورزش هاي حرفه اي

عوامل فردي
فاكتورهاي ژنتيكي يا زيستي ممكن است برخي نوجوانان را بيش از بقيه مستعد اختلالات خوردن سازند.

صفات شخصيت از جمله كمال گرايي، اضطراب نوجوان يا سخت گيري نيز ممكن است نقش مهمي داشته باشند.

پيامدهاي اوليه اختلالات خوردن در نوجوانان
نشانه ها و علائم اختلالات خوردن بر اساس نوع اختلال متفاوت هستند.

نسبت به الگوهاي خوردن و باورهايي كه ممكن است نشان از رفتار ناسالم داشته باشند هوشيار باشيد، هم چنين فشار همسالان كه مي تواند راه انداز اختلالات خوردن باشد.

برخي علائم هشدار دهنده در مورد اختلالات خوردن عبارتند از:

پس زدن وعده هاي غذايي، بهانه تراشي براي خوردن يا خوردن در خفا
تمركز بيش از حد روي غذا خوردن
نگراني مداوم و شكايت در مورد چاق شدن و اضافه وزن
وارسي مداوم در آيينه براي يافتن نقصي خاص
استفاده مداوم از ملين ها و قرص هاي تهوع آور
ورزش شديد
همواره بعد از وعده هاي غذايي يا در طول آنها به توالت مي رود.
بيش از حد طبيعي غذا يا تنقلات مي خورد
بعد از عادات خوردن ابراز ناراحتي، تنفر و يا گناه مي كند.

منبع:كانون مشاوران ايران-اختلالات خوردن در نوجوانان



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: اختلالات خوردن در نوجوانان، نشانه هاي اختلالات خوردن، اختلالات خوردن،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
زمان : ۰۹:۵۵:۳۶
راهكارهاي طلايي درمان اختلال پرخاشگري
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

راهكارهاي طلايي درمان اختلال پرخاشگري و آسيب ها و باورهاي غلط در مورد آن بيان شده است.

معني پرخاشگري چيست و با آن چه كنيم؟
پرخاشگري به رفتاري اطلاق مي شود كه هدف آن آسيب رساندن به ديگران است.

همه ي ما تا حدودي با پرخاشگري چه از جانب خود و چه ديگري، آشنا بوده ايم.

معمولا آن چه كه به همراه اين مفهوم در ذهن ما تداعي مي گردد، آسيب ها و خسارت هايي است كه فرد مقابل تجربه مي كند.

اما اين آسيب ها فقط شامل محيط يا فرد مقابل نبوده و شخص پرخاشگر نيز از پيامد هاي مخرب و آسيب رسان رفتار خود مصونيت ندارد.

اين موضوع را افراد پرخاشگري كه خود رفتار آسيب رسان داشته، اعتراف نموده اند كه از رفتار خود پشيمان و آسيب ديده اند.

پرخاشگري نه فقط در انسان بلكه در ميان حيوانات نيز به وفور ديده مي شود كه تا حدودي ضامن بقاي آن هاست( جهت تصاحب قلمرو، شكار و…).
علي رغم اين كه خشم در وجود همه ي ما قرار دارد و در موقعيت هاي خاص نيز سودمند است، آن چه كه براي بشر دردسر ساز مي شود، نبود مهارت هاي مديريت و كنترل خشم و پرخاشگري است.

پرخاشگري تا حد زيادي تحت تاثير يادگيري قرار دارد بخصوص محيط هاي خانوادگي و اجتماعي كه در آن پرخاشگري به وفور مشاهده و آموخته مي شود.

پرخاشگري طيف گسترده اي از رفتارهاي آسيب رسان ساده تا مجموعه اي رفتارهاي يك يا چند نفره را شامل مي شود.

مثلا بي توجهي يا پاسخ سلام را ندادن تا توهين و زد و خوردهاي جسماني گروهي در طبقه ي رفتار پرخاشگرانه جاي مي گيرند.

اختلال پرخاشگري در سنين مختلف
بعد بررسي گروه سني به راه هاي درمان اختلال پرخاشگري مراجعه كنيد.

پرخاشگري در دو سال اول زندگي
اگرچه خشم در كودكان مانند خشم در بزرگسالان نيست اما جالب است بدانيد كه تحقيقات نشان داده اند كه كودكان در پايان اولين سال زندگي خود خشم را درك و ابراز مي كنند.

رفتار پرخاشگرانه يك كودك ممكن است شامل پرت كردن و هل دادن يا ضربه زدن باشد!

با افزايش سن اين موضوع شكل واضح تر و شديد تري به خود مي گيرد، به عنوان مثال وقتي چيزي را از دست يك كودك دوساله مي گيريد ممكن است رفتار توام با خشم و ناراحتي از خود نشان دهد.

پرخاشگري در دورران پيش دبستاني
با افزايش تعامل با خواهر برادر ها و همسالان در اين دوره، شاهد افزايش رفتار پرخاشگرانه كودك خواهيم بود.

در اين مرحله بخصوص پرخاشگري وسيله اي (به دست آوردن يك وسيله از طريق پرخاشگري) بيشتر ديده مي شود.

با افزايش سن كودك پرخاشگري از حالت جسماني به پرخاشگري كلامي تمايل پيدا مي كند.

پرخاشگري در كودكان دبستاني
در اين سن كه همه تا حدودي كنترل پرخاشگري جسماني را آموخته اند، همچنان از ساير روش هاي پرخاشگرانه استفاده مي كنند.

براي درمان اختلال پرخاشگري به انتها نوشته مراجعه كنيد.

پرخاشگري در دوران بلوغ
در اين دوره كه قلدري يك مشكل رايج آن در هر دو جنس است پرخاشگري اغلب با افراد صاحب قدرت بخصوص والدين ديده مي شود.

برخي نوجوانان نيز براي دست يابي به اهداف خود از روش پرخاشگرانه به عنوان يك روش كاربردي جهت تسليم ديگران استفاده مي كنند كه اين تا حد زيادي به تربيت و جو حاكم در خانواده و يادگيري فرد بستگي دارد.

باورهاي غلط در مورد پرخاشگري چيست؟
باورهاي نادرستي در مورد پرخاشگري وجود دارد كه باعث ادامه يافتن يا افزايش چنين رفتاري مي گردد، شامل:

۱_ تخليه خشم لازم و ضروري است
خيلي ها فكر مي كنند كه تخليه كردن خشم با رفتار پرخاشگرانه اقدامي ضروري و در جهت سلامتي شان است.

اگرچه در موارد خاص مثلا با توصيه روانشناس، فرد به انجام رفتارهايي سازنده مثلا ورزش جهت تخليه انرژي و خشم مي پردازد،

اما به طور كلي تخليه خشم و ابراز پرخاشگري در زندگي روزمره چيزي جز افزايش خشم و مشكلات ناشي از آن را در پي ندارد.

۲_ واكنش و رفتار پرخاشگرانه، در زمان عصبانيت و خشم غريزي و غيرقابل كنترل است:
طبق اين باور، پرخاشگري رفتاري ذاتي و ريشه در وراثت ما داشته كه نمي توان از پس آن برآمد،

برعكس اين باور رايج، اكثر رفتارهاي ما آموختني و بر اثر يادگيري بوده، در نتيجه چنين باوري صرفا جهت توجيه و سلب مسئوليت فرد پرخاشگر است.

۳_ در شرايط ناكامي و ناراحتي، نشان دادن رفتار پرخاشگرانه رفتاري طبيعي است
اگرچه در مواقعي كه دچار سردرگمي، ناكامي و ناراحتي مي شويم، به احتمال بسيار بالاتري به رفتار پرخاشگرانه تمايل داريم،

اما اين موضوع كه در چنين شرايطي چه واكنشي از خود نشان بدهيم، تا حد زيادي به يادگيري هاي گذشته بخصوص نوع تعبير و تفسير ما از موقعيت بستگي دارد.

مثلا وقتي پشت ترافيكي سنگين قرار گرفته ايد اين كه رفتار پرخاشگرانه نشان دهيد يا شروع به گوش دادن راديو نموده و صبر پيشه كنيد بستگي به تفسير شما از اين واقعه دارد.

منبع:كانون مشاوران ايران-راهكارهاي طلايي درمان اختلال پرخاشگري



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: درمان اختلال پرخاشگري، پرخاشگري، اختلال پرخاشگري،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
زمان : ۰۹:۵۶:۰۸
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ][ ۸۱ ][ ۸۲ ][ ۸۳ ][ ۸۴ ][ ۸۵ ][ ۸۶ ][ ۸۷ ][ ۸۸ ][ ۸۹ ][ ۹۰ ][ ۹۱ ][ ۹۲ ][ ۹۳ ][ ۹۴ ][ ۹۵ ][ ۹۶ ][ ۹۷ ][ ۹۸ ][ ۹۹ ][ ۱۰۰ ][ ۱۰۱ ][ ۱۰۲ ][ ۱۰۳ ][ ۱۰۴ ][ ۱۰۵ ][ ۱۰۶ ][ ۱۰۷ ][ ۱۰۸ ][ ۱۰۹ ][ ۱۱۰ ][ ۱۱۱ ][ ۱۱۲ ][ ۱۱۳ ][ ۱۱۴ ][ ۱۱۵ ][ ۱۱۶ ][ ۱۱۷ ][ ۱۱۸ ][ ۱۱۹ ][ ۱۲۰ ][ ۱۲۱ ][ ۱۲۲ ][ ۱۲۳ ][ ۱۲۴ ][ ۱۲۵ ][ ۱۲۶ ][ ۱۲۷ ][ ۱۲۸ ][ ۱۲۹ ][ ۱۳۰ ][ ۱۳۱ ][ ۱۳۲ ][ ۱۳۳ ][ ۱۳۴ ][ ۱۳۵ ][ ۱۳۶ ][ ۱۳۷ ][ ۱۳۸ ][ ۱۳۹ ][ ۱۴۰ ][ ۱۴۱ ][ ۱۴۲ ][ ۱۴۳ ][ ۱۴۴ ][ ۱۴۵ ][ ۱۴۶ ][ ۱۴۷ ][ ۱۴۸ ][ ۱۴۹ ][ ۱۵۰ ][ ۱۵۱ ][ ۱۵۲ ][ ۱۵۳ ][ ۱۵۴ ][ ۱۵۵ ][ ۱۵۶ ][ ۱۵۷ ][ ۱۵۸ ][ ۱۵۹ ][ ۱۶۰ ][ ۱۶۱ ][ ۱۶۲ ][ ۱۶۳ ][ ۱۶۴ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی