روانشناسي

 
 
آموزش مهارتهاي ارتباطي به نوجوانان
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

آموزش مهارتهاي ارتباطي به نوجوانان يك مهارت اساسي است كه در تمام جنبه هاي زندگي، از روابط شخصي گرفته تا موفقيت شغلي، نقش مهمي ايفا مي كند. نوجوانان در حال گذار از كودكي به بزرگسالي هستند و در اين دوران، نياز به يادگيري مهارتهاي ارتباطي موثر براي برقراري ارتباط موثر با ديگران، از جمله والدين، معلمان، دوستان و همسالان دارند.

اهميت آموزش مهارتهاي ارتباطي به نوجوانان
آموزش مهارتهاي ارتباطي به نوجوانان مزاياي متعددي دارد، از جمله:

افزايش اعتماد به نفس: نوجواناني كه مهارتهاي ارتباطي موثري دارند، احساس اعتماد به نفس بيشتري مي كنند و راحت تر مي توانند خود را بيان كنند.
بهبود روابط: نوجواناني كه مي توانند به طور موثر ارتباط برقرار كنند، روابط سالم تري با ديگران، از جمله والدين، معلمان، دوستان و همسالان، خواهند داشت.
پيشرفت تحصيلي: نوجواناني كه مهارتهاي ارتباطي موثري دارند، در مدرسه عملكرد بهتري خواهند داشت و احتمال موفقيت تحصيلي بيشتري خواهند داشت.
پيشگيري از مشكلات رفتاري: نوجواناني كه مهارتهاي ارتباطي موثري دارند، كمتر دچار مشكلات رفتاري، از جمله خشونت، پرخاشگري و اعتياد، مي شوند.
آموزش مهارت هاي ارتباطي به نوجوانان يك سرمايه گذاري ارزشمند است. اين مي تواند به آنها كمك كند تا در زندگي فردي و حرفه اي خود موفق شوند.

مشاوران متخصص ما به نوجوان شما كمك مي كنند تا تمام مهارت هاي لازم را ياد گرفته و آينده درخشاني براي خود بسازند. براي صحبت با مشاوران برتر كودك و نوجوان مي توانيد با شماره هاي ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگيريد.

 

مهارت ارتباط موثر در نوجوانان
آموزش مهارتهاي ارتباطي به نوجوانان وجود دارد كه براي نوجوانان مهم است. برخي از مهارتهاي ارتباطي مهم براي نوجوانان عبارتند از:

گوش دادن فعال: گوش دادن فعال به معناي توجه كامل به صحبت هاي طرف مقابل و درك منظور او است. نوجوانان بايد ياد بگيرند كه به صحبت هاي ديگران با دقت گوش دهند، بدون اينكه حواسشان پرت شود يا نظرات خود را پيش از پايان صحبت طرف مقابل بيان كنند.
ابراز احساسات به طور موثر: نوجوانان بايد بتوانند احساسات خود را به طور موثر بيان كنند، هم مثبت و هم منفي.
حل اختلافات به طور مسالمت آميز: نوجوانان بايد بتوانند اختلافات خود را با ديگران به طور مسالمت آميز حل كنند.
توضيح واضح و روشن: نوجوانان بايد ياد بگيرند كه منظور خود را به طور واضح و روشن بيان كنند. آنها بايد از كلمات و جملات ساده و قابل فهم استفاده كنند و از توضيحات اضافي و پيچيده خودداري كنند.
تفكر انتقادي: نوجوانان بايد بتوانند به طور انتقادي فكر كنند و اطلاعات را ارزيابي كنند.
بازخورد دادن: نوجوانان بايد ياد بگيرند كه بازخورد سازنده اي به ديگران ارائه دهند. بازخورد سازنده به معناي بيان نظرات خود به طور صادقانه و صريح، اما بدون توهين يا انتقاد است.
مهارتهاي سخنراني: نوجوانان بايد بتوانند به طور موثر در جمع صحبت كنند.
آموزش مهارتهاي ارتباطي به نوجوانان
روشهاي مختلفي براي آموزش مهارتهاي ارتباطي به نوجوانان وجود دارد. برخي از اين روشها عبارتند از:

آموزش مستقيم: در اين روش، به نوجوانان مهارتهاي ارتباطي خاصي آموزش داده مي شود، از جمله نحوه گوش دادن فعال، ابراز احساسات به طور موثر و حل اختلافات به طور مسالمت آميز.
بازيهاي نقش آفريني: بازيهاي نقش آفريني مي توانند به نوجوانان كمك كنند تا مهارتهاي ارتباطي خود را در موقعيتهاي واقعي تمرين كنند.
بازخورد دادن: بازخورد دادن به نوجوانان در مورد عملكرد آنها در برقراري ارتباط مي تواند به آنها كمك كند تا مهارتهاي خود را بهبود بخشند.

آموزش مهارتهاي ارتباطي به نوجوانان

چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار كنيم
ارتباط با نوجوانان يكي از چالش برانگيزترين كارهايي است كه والدين و بزرگسالان با آن مواجه مي شوند. نوجوانان در دوره اي از تحولات جسمي، عاطفي و اجتماعي قرار دارند كه مي تواند منجر به رفتارهاي پرخاشگرانه، دوري از خانواده و دوستان و ساير مشكلات شود.

براي برقراري ارتباط موثر با نوجوانان، مهم است كه به نيازهاي آنها احترام بگذاريد و از ديدگاه آنها به مسائل نگاه كنيد. در اينجا چند نكته براي كمك به شما در برقراري ارتباط بهتر با نوجوانان آورده شده است:

شنونده خوبي باشيد. وقتي نوجوان شما صحبت مي كند، واقعاً به او گوش دهيد. با او تماس چشمي برقرار كنيد، سوالات بپرسيد و به حرف هايش توجه كنيد.
از قضاوت خودداري كنيد. حتي اگر با نظرات نوجوان خود موافق نيستيد، سعي كنيد آنها را قضاوت نكنيد. فقط به او گوش دهيد و به او كمك كنيد تا احساس كند كه شنيده مي شود.
ابراز همدردي كنيد. به نوجوان خود نشان دهيد كه احساسات او را درك مي كنيد. به او بگوييد كه مي دانيد او در حال تجربه چه چيزي است و احساس شما در اين مورد چيست.
با او رابطه دوستانه داشته باشيد. سعي كنيد با نوجوان خود رابطه اي دوستانه داشته باشيد. با او وقت بگذرانيد، به او اعتماد كنيد و به او نشان دهيد كه او را دوست داريد.
محدوديت هايي تعيين كنيد. مهم است كه براي نوجوانان محدوديت هايي تعيين كنيد. اين به آنها كمك مي كند تا ياد بگيرند كه چگونه مسئوليت پذير باشند و رفتارهاي مناسبي داشته باشند.
بازي براي توسعه برقراري ارتباط كودك با همسالان
بازي اجتماعي براي كودكان زيادي وجود دارد كه مي‌توانند به كودكان در توسعه مهارت‌هاي ارتباطي با همسالان كمك كنند. در اينجا چند مورد از محبوب‌ترين و موثرترين بازي‌ها آورده شده است:

بازي‌هاي نقش‌آفريني مانند خاله بازي، دكتر بازي، و پليس بازي. اين بازي‌ها به كودكان كمك مي‌كنند تا احساسات و ديدگاه‌هاي ديگران را درك كنند و مهارت‌هاي همكاري و حل مسئله را توسعه دهند.
بازي‌هاي حركتي. اين بازي‌ها به كودكان كمك مي‌كنند تا مهارت‌هاي حركتي خود را بهبود بخشند و ياد بگيرند كه چگونه با ديگران ارتباط برقرار كنند و با آنها همكاري كنند.
بازي‌هاي كلامي مانند داستان گويي، شعر خواني، و بازي‌هاي كلامي مانند «اسم، شهر، حيوان،» و «هيچ‌كس نمي‌داند». اين بازي‌ها به كودكان كمك مي‌كنند تا مهارت‌هاي زباني خود را تقويت كنند و ياد بگيرند كه چگونه با ديگران ارتباط برقرار كنند.
بازي‌هاي فكري مانند پازل، بازي‌هاي جدول كلمات متقاطع، و بازي‌هاي كارتي. اين بازي‌ها به كودكان كمك مي‌كنند تا مهارت‌هاي حل مسئله و تفكر انتقادي خود را توسعه دهند و ياد بگيرند كه چگونه با ديگران همكاري كنند.

آموزش مهارت گفتگو به كودكان
مهارت گفتگو يك مهارت مهم زندگي است كه كودكان در سنين پايين بايد آن را ياد بگيرند. گفتگو به كودكان كمك مي كند تا افكار و احساسات خود را بيان كنند، با ديگران ارتباط برقرار كنند و روابط سالم ايجاد كنند. در اينجا چند روش براي آموزش مهارتهاي ارتباطي به نوجوانان آورده شده است:

مدل گفتگوي خوب باشيد. كودكان از والدين و ساير بزرگسالان در زندگي خود الگو مي گيرند. اگر مي خواهيد كودك شما مهارت گفتگو را ياد بگيرد، خودتان بايد يك شنونده و سخنور خوب باشيد. به كودك خود نشان دهيد كه به حرف هايش گوش مي دهيد و به او توجه مي كنيد. از او سوالاتي بپرسيد و به نظرات او احترام بگذاريد.
كودك خود را تشويق كنيد تا صحبت كند. به كودك خود فرصت دهيد تا در مورد روز خود، افكار و احساسات خود صحبت كند. از او بخواهيد داستاني تعريف كند يا يك خاطره را به اشتراك بگذارد.
به كودك خود كمك كنيد تا مهارت هاي گوش دادن را بياموزد. به كودك خود نشان دهيد كه به حرف هايش گوش مي دهيد. وقتي صحبت مي كند، چشم به چشم او نگاه كنيد و به او لبخند بزنيد. از او سوالاتي بپرسيد تا نشان دهيد كه به آنچه مي گويد علاقه داريد.

منبع:كانون مشاوران ايران-آموزش مهارتهاي ارتباطي به نوجوانان



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: مهارتهاي ارتباطي، آموزش مهارت گفتگو به كودكان، مهارت‌هاي ارتباطي با همسالان،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۱ دى ۱۴۰۲
زمان : ۰۷:۳۱:۳۸
بازي درماني براي كودكان بيش فعال ✔️ نقاشي، بازي و كاردرماني
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

بازي درماني براي كودكان بيش فعال روشي بسيار موثر است. اختلال بيش فعالي با نقص توجه (ADHD) يك اختلال رشدي عصبي است كه با علائمي مانند بيش فعالي، نقص توجه و تكانشگري مشخص مي شود. اين اختلال مي تواند بر عملكرد تحصيلي، اجتماعي و عاطفي كودكان تأثير منفي بگذارد.

بازي درماني يك روش روان درماني است كه از بازي براي كمك به كودكان در حل مشكلات و چالش هاي خود استفاده مي كند. بازي درماني براي كودكان بيش فعال مي تواند يك روش موثر براي بهبود علائم و افزايش كيفيت زندگي آنها باشد.

مزاياي بازي درماني براي كودكان بيش فعال
بازي درماني مزاياي متعددي براي كودكان بيش فعال دارد، از جمله:

كمك به كودكان در كنترل رفتارهاي بيش فعالانه و تكانشي
بهبود مهارت هاي توجه و تمركز
افزايش مهارت هاي اجتماعي و تعامل با ديگران
كاهش اضطراب و افسردگي
كودكان بيش فعال اغلب مشكل در توسعه مهارت هاي خودتنظيمي دارند. آنها ممكن است مشكل در كنترل رفتار خود داشته باشند يا به راحتي تحريك شوند. درمانگران مركز ستاره ايرانيان به فرزند شما كمك مي كند تا مهارت هاي گفته شده را به صورت تضمينيبهبود دهد. براي صحبت با مشاوران برتر كودك مي توانيد با شماره هاي ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگيريد.

 

علت بيش فعالي در كودكان
بيش­ فعالي در بيشتر موارد علت واضحي ندارد اما نكته مهم در اين ميان، ژنتيك و عوامل بيولوژيك است كه نقش مهمي در بروز اين اختلالات در كودك دارد.

نقش تغذيه در بروز بيش­ فعالي و يا بهبود آن مسئله­ اي است كه هنوز ثابت نشده است و در برخي مطالعات گفته شده مصرف اسيدهاي چرب و برخي ويتامين­ها موجب بهبود بيش فعالي مي­شود. اما مطالعات فعلي هنوز آن را اثبات نكرده است. برخي تحقيقات نيز به توانايي­هاي شناختي اشاره مي­كنند و معتقدند كه هوش و توانايي­هاي شناختي مي­تواند موجب بروز بيش ­فعالي شود. در اين ميان، برخي روش­ها مي­توانند بر بيش­ فعالي كودكان مؤثر واقع شوند.

بدين ترتيب كه كودك دچار بيش ­فعالي است يا كودك داراي انرژي فراوان بوده و نياز به تحرك بالايي دارد و يا داراي هوشبهر بالا بوده و كارهاي كليشه­اي را دوست ندارد. بنابراين، نمي­تواند در يكجا بند شود. به بياني ديگر، «انسان در تمام مراحل زندگي خود داراي نيازهائي است كه بايستي حداقل به طور نسبي برآورده شوند، زيرا كه ارضا نيازها باعث مي گردد انسان روند تكاملي خود را به گونه طبيعي تر سپري كند.

كلاسهاي مناسب كودكان بيش فعال
بازي درماني براي كودكان بيش فعال معمولاً در قالب جلسات فردي با يك درمانگر آموزش ديده انجام مي شود. در طول جلسات، درمانگر از انواع مختلف بازي ها و فعاليت ها براي كمك به كودك در بيان احساسات، حل مشكلات و توسعه مهارت هاي جديد استفاده مي كند. كلاس هاي مناسب كودكان بيش فعال كلاس هايي هستند كه به نيازهاي خاص اين كودكان توجه دارند. اين كلاس ها بايد داراي ويژگي هاي زير باشند:

فعال و محرك: كودكان بيش فعال انرژي زيادي دارند و نياز به فعاليت دارند. كلاس هاي مناسب براي اين كودكان بايد فعاليت هاي متنوع و جذابي را ارائه دهند تا بتوانند انرژي خود را تخليه كنند.
منظم و ساختارمند: كودكان بيش فعال به ساختار و نظم نياز دارند. كلاس هاي مناسب براي اين كودكان بايد قوانين و انتظارات واضحي داشته باشند تا كودكان بدانند چه انتظاري از آنها مي رود.
تمركز بر مهارت هاي اجتماعي: كودكان بيش فعال ممكن است در مهارت هاي اجتماعي خود مشكل داشته باشند. كلاس هاي مناسب براي اين كودكان بايد بر آموزش مهارت هاي اجتماعي مانند گوش دادن فعال، مديريت خشم و حل مسئله تمركز داشته باشند.

بازي درماني براي كودكان بيش فعال

بازي براي افزايش تمركز كودكان بيش فعال
بازي درماني براي كودكان بيش فعال، فرصتهايي را براي كودك فراهم مي كند تا او مهارتهاي حركتي درشت و ظريفش را رشد دهد و سلامت جسمي اش را تأمين كند. بازي به كودك كمك مي كند تا قدرت تخيل و خلاقيت خود را رشد دهد، محيطي را براي كودك مهيا مي كند تا به تمرين مهارتهاي اجتماعي خود بپردازد. بازي همچون مفري است كه كودك از طريق آن عواطف و هيجانهايش را ابراز مي كند، بازي به كودك كمك مي كند تا نظامهاي ارزشي را درك كند.

بازي درماني براي كودكان بيش فعال، روشي است كه به ياري كودكان پرمشكل مي شتابد تا آنها بتوانند مسائلشان را حل كنند و در عين حال، نشان دهنده اين واقعيت است كه بازي براي كودك، همانند يك وسيله طبيعي است، با اين هدف كه او بتواند، خويشتن و همچنين ويژگيهاي درون خود را بشناسد و به آن عمل كند.

در اين نوع درمان، به كودك فرصت داده مي شود تا احساسات آزاردهنده و مشكلات درون خود را از طريق بازي بروز دهد و آنها را به نمايش بگذارد، همانند آن گونه از درمانهايي كه افراد بزرگسال از طريق آن با «سخن گفتن» مشكلات خود را بيان مي كنند. بازي درماني براي كودكان بيش فعال مي تواند شامل موارد زير باشد:

بازي هاي حركتي براي كمك به كودكان در كنترل انرژي خود
بازي هاي تخيلي براي كمك به كودكان در بيان احساسات خود
بازي هاي آموزشي براي كمك به كودكان در يادگيري مهارت هاي جديد
بازي درماني نوين
ريهاكام و كنتب براي طيف گسترده اي از مشكلات روانشناختي از جمله اضطراب، افسردگي، اختلالات خوردن، سوء مصرف مواد و مشكلات رفتاري استفاده مي شود. همچنين براي كمك به افراد در ارتقاي سلامت روان و رفاه عمومي خود استفاده مي شود.

بازي درماني نوين ( ريهاكام و كنتب) يك روش درماني موثر و جذاب است كه مي تواند به افراد در ارتقاي سلامت روان و رفاه عمومي خود كمك كند. اين روش درماني براي طيف گسترده اي از مشكلات روانشناختي از جمله بيش فعالي، افسردگي، اختلالات خوردن، سوء مصرف مواد و مشكلات رفتاري استفاده مي شود. همچنين براي كمك به افراد در ارتقاي سلامت روان و رفاه عمومي خود استفاده مي شود.

براي صحبت با متخصصان كودك در زمينه بازي درماني نوين مي توانيد با شماره هاي ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگيريد.

مزايا بازي درماني نوين
بازي درماني نوين داراي مزاياي زيادي است، از جمله:

موثر بودن: بازي درماني نوين يك روش درماني موثر براي طيف گسترده اي از مشكلات روانشناختي است.
جذابيت: بازي درماني نوين يك روش درماني جذاب است كه افراد از آن لذت مي برند.
انعطاف پذيري: بازي درماني نوين يك روش درماني انعطاف پذير است كه مي تواند با نيازهاي فرد و اهداف درمانگر سازگار شود.
بدون عوارض: ريهاكام و كنتب بدون هيچ عوارض جانبي و به صورت تضميني به درمان بيش فعالي و اختلالات ديگر مي پردازند.

كاردرماني براي كودكان بيش فعال
كاردرماني يك روش درماني است كه بر بهبود عملكردهاي روزانه افراد تمركز دارد. كاردرمانگرها از طريق ارزيابي و مداخله، به افراد كمك مي كنند تا مهارت هاي لازم را براي انجام فعاليت هاي زندگي روزمره كسب كنند.

كاردرماني براي كودكان بيش فعال مي تواند در بهبود موارد زير موثر باشد:

مهارت هاي سازماندهي و برنامه ريزي: كودكان بيش فعال اغلب در سازماندهي و برنامه ريزي كارهاي خود مشكل دارند. كاردرماني مي تواند به آنها كمك كند تا ياد بگيرند چگونه كارها را به مراحل كوچك قابل انجام تقسيم كنند و براي انجام آنها برنامه ريزي كنند.
مشكلات پردازش حسي: مطالعات نشان داده است كه حدود ۴۰ درصد از كودكان مبتلا به ADHD داراي اختلال پردازش حسي هستند. اين اختلال باعث مي شود كه كودكان در پردازش اطلاعات حسي مانند لمس، بينايي، شنوايي و بو دچار مشكل شوند. كاردرماني مي تواند به كودكان كمك كند تا ياد بگيرند چگونه اطلاعات حسي را بهتر پردازش كنند.
مهارت هاي خودتنظيمي: كودكان بيش فعال اغلب در كنترل رفتار خود مشكل دارند. كاردرماني مي تواند به آنها كمك كند تا ياد بگيرند چگونه احساسات خود را كنترل كنند و رفتارهاي مناسب را انتخاب كنند.
مهارت هاي حركتي ظريف و درشت: كودكان بيش فعال ممكن است در مهارت هاي حركتي ظريف و درشت مانند نوشتن، دوختن و ورزش دچار مشكل باشند. كاردرماني مي تواند به آنها كمك كند تا اين مهارت ها را بهبود بخشند.
استقلال در كارهاي روزمره: كاردرماني مي تواند به كودكان كمك كند تا مهارت هاي لازم براي انجام كارهاي روزمره مانند لباس پوشيدن، غذا خوردن و نظافت را كسب كنند.
كاردرماني براي بازي درماني براي كودكان بيش فعال معمولاً به صورت جلسات فردي يا گروهي انجام مي شود. جلسات كاردرماني معمولاً ۳۰-۶۰ دقيقه طول مي كشد.

منبع:كانون مشاوران ايران-بازي درماني براي كودكان بيش فعال ✔️ نقاشي، بازي و كاردرماني



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: بيش فعالي در كودكان، كودكان بيش فعال، بيش فعالي،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۱ دى ۱۴۰۲
زمان : ۰۷:۰۶:۴۲
لكنت زبان در كودكان ✔️ درمان قطعي و تشخيص روانشناسي
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

لكنت زبان در كودكان يك اختلال گفتاري است كه باعث تكرار، كشش يا وقفه در گفتار مي‌شود. اين اختلال مي‌تواند در هر سني ايجاد شود، اما بيشتر در كودكان بين ۲ تا ۴ سالگي شروع مي‌شود.

در برخي موارد، داروهاي ضد افسردگي يا ضد اضطراب نيز ممكن است براي درمان لكنت زبان در كودكان استفاده شوند. اين داروها معمولاً فقط در مواردي استفاده مي‌شوند كه درمان‌هاي گفتار درماني موثر نبوده‌اند.

لكنت زبان در كودكان
يكي از مسائل و مشكلات خاص دوران كودكي اختلالات و نارواني­هاي گفتاري است كه از جمله شايع­ترين آنها مي­توان از لكنت زبان نام برد. بر طبق چهارمين راهنماي تشخيصي و آماري بيماري­هاي رواني، لكنت زبان نوعي آشفتگي و اختلال در رواني گفتار است كه به صورت تكرار صداها، كشش صداها، قطع­رواني كلام، تكرار كلمات، مكث بين واژه­ها، ناموزوني تكلم و جايگزين كردن واژه ها به منظور جلوگيري از كشش صداها در بين كودكان و نوجوانان مشاهده مي­شود.

اغلب كودكاني كه دچار لكنت زبان هستند، مي­دانند كه چه مي­خواهند بگويند و شايد بارها نيز آن را تمرين وتكرار كرده­اند. ولي به­ راحتي و در شرايطي خاص قادر به بيان آن نمي­باشند. آنان براي اين­كه بتوانند فشار حاصله از وقفه ­هاي غيرارادي كلام­شان را كاهش دهند، دچار پريشاني و آَشفتگي مي­شوند و سعي دارند با تلاش و كلنجار بسيار حرف خودشان را بزنند.

 

علل لكنت زبان
علت دقيق لكنت زبان هنوز به طور كامل شناخته نشده است، اما عوامل مختلفي در ايجاد آن نقش دارند، از جمله:

عوامل ژنتيكي: لكنت زبان در خانواده‌ها ارثي است.
عوامل محيطي: عوامل محيطي مانند استرس، اضطراب يا ضربه عاطفي مي‌توانند باعث تشديد لكنت زبان شوند.
عوامل عصبي: برخي از تحقيقات نشان مي‌دهند كه لكنت زبان ممكن است با اختلال در عملكرد مغز مرتبط باشد.
همانطور كه هيچ دوكودكي كاملاً شبيه به هم نمي­باشند، لكنت نيز در همۀ كودكان به يك شكل نمي­باشد. درگروهي از كودكان لكنت همراه با اضطراب، فشارهاي عصبي، تيك­هاي جسماني، تغيير حالات چهره و حتي گريۀ كودك است و در گروهي ديگر، لكنت موجب ناتوانايي هاي شديد ارتباطي درآنان مي­شود. لكنت در بين­كودكان خردسال، ناپايدار وگذراست و مي­تواند از يك روز به روز ديگر و از يك موقعيت تا موقعيت ديگر تغيير كند.

پيشنهاد مشاور: درمان لكنت زبان كودك

لكنت زبان در كودكان باعث آسيب هاي زيادي در آينده كودك مي شود. درمانگران مركز ستاره ايرانيان به فرزند شما كمك مي كند تا مهارت هاي گفته شده را به صورت تضميني بهبود دهد. براي صحبت با مشاوران برتر كودك مي توانيد با شماره هاي ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگيريد.

ميزان شيوع لكنت زبان
ميزان شيوع لكنت زبان در بين كودكان تقريباً ۵ درصد است و معمولاً تا سنين جواني، ۸۰-۵۰ درصد اين افراد با رسيدگي و درمان­ به موقع بهبود پيدا مي­كنند. هم­چنين لكنت زبان در بين پسرها ۵-۴ برابر دخترهاست و سير بيماري نيز در بين پسرها طولاني­تر است.

به­ طوركلي، اغلب مشكلات­ گفتاري در سنين ۵-۲ سالگي (يعني زماني كه كودكان در حال فراگيري مهارتهاي كلامي گوناگون، استفاده از لغات جديد، به­كارگيري جملات طولاني­تر، صحبت در ميان جمع و بيان نظرات و افكارشان هستند) و ۷-۵ سالگي (يعني زمان آغاز مدرسه، برانگيختگي براي يادگيري و كنجكاوي، هيجان ناشي از كلاس و درس، كسب مهارتهاي اجتماعي و ورود به اجتماع بزرگ­تر هستند) ،آغاز مي­شود.


لكنت زبان در كودكان

تشخيص
اغلب كودكان در ۱۵-۱۲ ماهگي شروع به صحبت­كردن مي­كنند ­و در ۲۴-۱۸ ماهگي با ساختارهاي دستوري صحبت مي­كنند. كودكاني كه لكنت دارند، ميانگين زمان گفتارشان پايين است و تكلم را ديرتر آغاز مي­كنند. اين­گونه كودكان الزاماً درساير مهارتهاي رشدي خود كند نيستند. پژوهشگران طي تحقيقي دريافتند كودكان مبتلا به لكنت از تعداد بيشتري ازگفته­ هاي تك واژگاني استفاده مي­كردند.

ساختارهاي سادۀ دستوري رابه كار مي­بردند
اشتباهات دستوري بيشتري داشتند.
اشتباهات بيشتري در توليد اصوات داشتند.
در مقايسه با كودكان سالم ۲ ماه تأخير رشد كلامي داشتند.
تشخيص لكنت زبان در مراحل اوليه بسيار مشكل است؛ زيرا اغلب كودكان خردسال بدون اينكه هيچ مشكل و يا زمينه­اي براي گسيختگي هاي گفتاري داشته باشند. علائمي از لكنت زبان دارند. گروهي از آنها چندان به اين مشكل خود اهميت نمي­دهند واگر چند بار هم نتوانند كلمه­اي را به درستي بيان كنند. هيچ ناراحت نمي­شوند.

درحالي­كه گروهي ديگر، كمترين گرفتگي زبان تأثيري عميق بر رفتارهاي اجتماعي آنان مي­گذارد و سخت تلاش مي­كنند تا لغات و واژگان را به درستي بيان كنند. در نهايت نيز از اين­كه نمي­توانند آن­طور كه مي­خواهند صحبت­كنند، دچار نا­اميدي و ناكامي مي­شوند. شدت لكنت زبان دركودكان مي­تواند از حادترين تا كمترين حالات متغير باشد. متخصصان گفتاردرماني براي تشخيص و شناسايي كودكاني كه دچار لكنت زبان هستند، به علائم زير توجه مي­كنند؛

تكرار صداها و هجاها (مثل، من من ، من من ،او او او )

كشش يا امتداد دادن صداها (مثل تكرار صدايي مممم ماما، تكرار ه يجايي مامامامان)

در ميان اندازي
مكث درون واژه­ ها
انسداد قابل شنيدن و ناملفوظ (مكث­هاي پر و خالي)
جايگزين كردن برخي لغات به­منظور عدم گفتن كلمات مشكل
تكرار واژه­ هاي تك هجايي
انجام حركات اضافي مثل، چشمك زدن، تيك، لرزش فك­ها و لب و دهان
بيان واژه­هاي مشكل كه با تنش فيزيكي ادا مي­شوند.
تمام موارد فوق علائم لكنت زبان هستند و چنان­چه والدين، مربيان و نزديكان تصور مي­كنند كودكي با اين خصوصيات صحبت مي­كند،بهتر است با اتخاذ روش­هاي مناسبي درصدد بهبود او برآيند و اجازه ندهند لكنت در او سال­هاطول بكشد؛ زيرا گفتن اين جمله كه خودش خوب خواهد شد مشكلي از كودك حل نمي­كند.

 

لكنت زبان در كودكان ۳ ساله
علت دقيق لكنت زبان در كودكان ۳ ساله هنوز به طور كامل مشخص نيست، اما عوامل مختلفي در بروز آن دخيل هستند. از جمله اين عوامل مي توان به موارد زير اشاره كرد:

عوامل ژنتيكي: سابقه خانوادگي لكنت زبان يكي از عوامل خطرناك براي بروز اين اختلال در كودكان است.


رشد عصبي: برخي كارشناسان معتقدند كه لكنت زبان ممكن است ناشي از اختلال در رشد عصبي باشد.
عوامل محيطي: برخي از عوامل محيطي مانند استرس، فشار يا اضطراب نيز مي توانند در بروز لكنت زبان نقش داشته باشند.
درمان لكنت زبان در كودكان ۳ ساله معمولاً با گفتاردرماني انجام مي شود. هدف از گفتاردرماني در اين كودكان، كمك به آنها براي بهبود مهارت هاي زباني و گفتاري و كاهش علائم لكنت زبان است. روش هاي مختلفي براي درمان لكنت زبان در كودكان ۳ ساله وجود دارد، اما برخي از روش هاي متداول عبارتند از:

روش هاي رفتاري: اين روش ها بر تغيير رفتارهاي كودك در هنگام صحبت تمركز دارند.
روش هاي شناختي-رفتاري: اين روش ها بر تغيير افكار و باورهاي كودك در مورد لكنت زبان تمركز دارند.
روش هاي گفتاري: اين روش ها بر بهبود مهارت هاي زباني و گفتاري كودك تمركز دارند.
لكنت زبان در كودكان باعث آسيب هاي زيادي در آينده كودك مي شود و بايد سريعا درمان شود. درمانگران مركز ستاره ايرانيان به فرزند شما كمك مي كند تا مهارت هاي گفته شده را به صورت تضميني بهبود دهد. براي صحبت با مشاوران برتر كودك مي توانيد با شماره هاي ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگيريد.

لكنت زبان ناگهاني در كودك ۴ ساله
در لكنت زبان در كودكان ۴ ساله ني ني سايت مهم است كه با يك متخصص گفتار درماني مشورت كنيد. متخصص گفتار درماني مي تواند علت لكنت زبان كودك شما را تشخيص دهد و درمان مناسب را براي او تجويز كند.

منبع:كانون مشاوران ايران-لكنت زبان در كودكان ✔️ درمان قطعي و تشخيص روانشناسي



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: لكنت زبان، لكنت زبان در كودكان، علل لكنت زبان،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۱ دى ۱۴۰۲
زمان : ۰۷:۰۳:۴۹
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی