روانشناسي

 
 
ده روش براي پدر بهتري شدن
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

10 روش براي اينكه پدر بهتري بشويد

چه چيزي در حال اتفاق افتادن است؟
كودكان به هر دوي والدين نياز دارند. پدران متعهد مي توانند به كودكان كمك كنند تا زندگي شادتر، سالم تر و موفق تري داشته باشند. پدراني كه زماني را با كودكان خود مي گذرانند، شانس اينكه كودكشان در مدرسه موفق تر عمل كنند، مشكلات رفتاري كمتري داشته باشند و عزت نفس و رفاه بيشتري را تجربه كنند، افزايش مي دهند.

براي مطالعه بيشتر:

پدر شدن و ايجاد حس مثبت

راز ابر قهرمان بودن هر پدر

چه كاري از دست شما بر مي آيد؟
به مادر كودكان خود احترام بگذاريد.
زماني كه كودكان ميبينند والدينشان به همديگر احترام مي گذارند، به احتمال زياد آنها هم احساس مي كنند كه مورد احترام و پذيرش هستند.

با كودكان خود وقت بگذرانيد.
اگر اغلب اوقات از نظر كودكانتان مشغول به نظر برسيد، آنها احساس مي كنند كه ناديده گرفته شده اند و فرقي ندارد كه شما چه چيزي بگوييد. وقتي براي گذراندن با كودكانتان تنظيم كنيد.

به آنها حق شنيده شدن بدهيد.
با كودكان خود زماني كه خيلي كوچك هستند شروع به صحبت كنيد و با آنها در مورد انواع موضوعات صحبت كنيد. به ايده ها و مشكلات آنها گوش فرادهيد.

نظم همراه با عشق
همه كودكان به راهنمايي و نظم و ترتيب نياز دارند، نه به عنوان تنبيه بلكه براي مقرر كردن محدوديت هاي منطقي و كمك به كودكان براي يادگيري از پيامدهاي طبيعي و منطقي. پدراني كه در آرامش، عدالت، و رفتاري بدون خشونت نظم اعمال مي كنند، عشق و علاقه شان را به كودك خود نشان مي دهند.

يك الگو باشيد
پدران الگو هستند، خواه اين را تشخيص بدهند يا نه. يك دختر با پدري كه عاشقش است، با علم به اينكه مستحق اين است كه با احترام با او برخورد شود، بزرگ مي شود. پدران با نشان دادن صداقت، انسانيت و مسئوليت پذيري به پسران خود ياد دهند كه چه چيزي در زندگي مهم است.

منبع :كودك و نوجوان-ده روش براي پدر بهتري شدن



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: تربيت فرزندان توسط پدر، نقش پدر در تربيت، رابطه پدر و فرزند،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
زمان : ۰۸:۵۷:۳۵
تشويق بچه ها به مرتب كردن اتاقشان
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

نكاتي براي واداشتن بچه ­ها به مرتب كردن اتاق­شان

هر صبح جمعه و روزهاي تعطيل بر سر اين موضوع جنگ به پا مي­شود. چه­بسا مادر و پدر يا هردو براي اولين بار با ملايمت بگويند كه: «خيلي خب بچه­ها وقتشه كه اتاق­هاتون رو تميز كنيد». بچه­ها نق مي­زنند، وقت تلف مي­كنند، گيج مي­شوند، يا يكباره دست از كار مي­كشند. بچه­ها اول صبح باتذكر با صداي بلند و اصرار والدين­شان عصباني مي­شوند. «چند بار بايد بهت بگم اين آشغال­ها رو جمع و جور كني؟ يا همين حالا انجامش مي­دي يا هيچ­وقت!»

والدين احساس مي­كنند برخي قانون­ها را بايد تحميل كرد. بچه­ها مي­خواهند اتاق­شان قلمروي -بهم ­ريخته­ ي- خودشان باشد. اين موضوع سرآغاز جنگ مي­شود. تهديد­ها شروع مي­شود. بچه­ ها تا حدي تسليم مي­شوند. والدين مدام اوقات­ تلخي مي­كنند. مدام بدخُلقي پيش مي­آيد. والدين برخي اوقات منصرف مي­شوند يا از فرط نااميدي خودشان بيشتر كارها را انجام مي­دهند. برخي اوقات هم بچه ­ها كارهايشان را تا جايي كه لازم است انجام مي­دهند، اگر فقط والدين بالاي سرشان نايستند، يا از نتيجه­ گيري پرهيز كنند، يا بچه­ ها را به كارهايي مشغول كنند كه برايشان بيشتر جالب است. تا يكشنبه­ ي بعد و راند بعدي.

چرا اين همه دردسر؟ چون اين كار ماست. آموزش كودكانمان براي اينكه برنامه­ هايشان رديف باشد، چه آنها اتاق شخصي داشته باشند و چه كنج دنجي براي خودشان، اندوخته­ ي مهمي براي بلوغ در مهارت­هايشان محسوب مي­شود.

عادت دادن به نظم، پيش­بيني ­پذيري و ثبات در زندگي را برايشان فراهم مي­سازد. دانستن اينكه چطور نظم ببخشيم و اين نظم را حفظ كنيم، آنها را در چالش­هاي بزرگ­سالي در حاشيه امن قرار مي­دهد.مرتب كردن رخت­خواب در زمان­هاي دشوار، ممكن است چيزي جزئي به­ نظر بيايد؛اما دانستن اينكه چطور در ميان جنب­ و جوش و بدو بدوها پيش برويم و مكان دنج خودمان را داشته باشيم، مهارت­هايي هستند كه ما در زمان­هاي سختي به­دست مي­آوريم.

اصرار به بچه­ ها براي مرتب چيدن وسايل،ايندرسرا به آنها مي­دهد كه نسبت به چيزها مسئوليت­پذير باشند. وقتي به آنها نشان دهيم كه چطور مراقب وسايل­شان باشند، وقتي به آنها ياد بدهيم كه چطور وسايل معيوب رابازيابي يا تعمير كنند، وقتي كه تشويق­شان مي­كنيم به چيزي كه برايشان ارزشمند است سروسامان بدهند، خلاصه­اي از مفهوم «مسئوليت­ پذيري» نسبت به مجموعه­ ي مشخصي از كارها را برايشان مي­ سازيم.

براي مطالعه بيشتر:

تعامل مديران و والدين در انضباط مدرسه

ايجاد مسئوليت پذيري در كودكان

شروع آموزش به بچه­ ها براي عمل به وظايف و تكاليف­شان اصلا شرم­آور نيست، مراقبت از چيزها جاي خوشحالي دارد. مراقبت عاشقانه از آنچه به ما داده شده است، راهي است كه عشقي را كهآدم­ها به ما نثار كرده­اند، به خودشان بازگردانيم.

منبع :كودك و نوجوان-تشويق بچه ها به مرتب كردن اتاقشان



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: مسئوليت در كودكان، مرتب كردن اتاق كودك، انجام وظايف توسط كودك،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۹ مرداد ۱۳۹۹
زمان : ۰۶:۴۷:۳۵
12 توصيه جهت آموزش دستشويي رفتن به كودكان
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

آموزش دستشويي رفتن به كودكان
۱. به كودكتان فرصت دهيد
براي آنكه كودك توالت‌رفتن را بياموزد ابتدا بايد مغز او تكامل يابد و سيستم عصبي مركزي بتواند مثانه او را كنترل كند.

وقتي هنوز مغز كامل نيست، كودك بدون اختيار ادرار مي‌كند يعني مثانه يا روده‌ها به محض پرشدن، خالي مي‌شوند. تقريبا در تمام كودكان از ۲۸ ماهگي به بعد، مغز تكامل پيدا مي‌كند و مي‌توانند ادرارشان را كنترل كنند.

۲. از فصل تابستان استفاده كنيد
فصل تابستان، بهترين زمان براي گرفتن كودك از پوشك است. كودك را تشويق كنيد اگر ادرار يا مدفوع دارد، بگويد. چند ساعت در روز او را باز بگذاريد.
براي مطالعه بيشتر: درمان شب ادراري كودكان

۳. آموزش دستشويي رفتن به كودكان انجام شود
براي كودكتان يك صندلي توالت كوچك بخريد و به او ياد دهيد كه هر زمان احساس نياز كرد، روي آن بنشيند.

مي‌توانيد اين صندلي را در حمام، دستشويي يا اتاق خود كودك قرار دهيد.

مي توانيد آموزش توالت رفتن كودك به صورت تصويري را مشاهده كنيد.

12 توصيه جهت آموزش دستشويي رفتن به كودكان
۴.مثل بزرگ‌ترها با او رفتار كنيد
اگر فرزندتان به تكامل مغزي رسيده اما هنوز توالت رفتن را نياموخته، او را همراه با خواهر يا برادرزاده‌هايتان به مسافرت ببريد.

بودن در كنار كودكان بزرگ‌تر و ديدن آنها باعث مي‌شود كودك شما نيز از رفتارهاي آنها تقليد كند.

فقط مراقب باشيد رقابت ايجاد نشود يا اگر فرزندتان اختيار خود را از دست داد، مسخره‌اش نكنيد.

منبع :كودك و نوجوان-12 توصيه جهت آموزش دستشويي رفتن به كودكان



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: آموزش توالت رفتن به كودك، آموزش دستشويي رفتن، از ادرار گرفتن كودك،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۹ مرداد ۱۳۹۹
زمان : ۰۶:۰۵:۵۲
پنج نكته براي ساختن يك ارتباط سالم با نوجوان
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

پنج نكته براي ساختن يك ارتباط سالم با نوجوان
همانطور كه همه والدين مي دانند يا حداقل به آنها هشدار داده شده است، نوجواني مي تواند سخت ترين دوره رشدي باشد.

طوفان بلوغ، هورمون ها، سال هاي دبيرستان و رشد نياز به استقلال مي توانند براي هر والدي چالش باشند.

در زندگي با يك نوجوان، هر چيزي مي تواند به يك جنگ يا دعوا ختم شود، گاهي خردترين موضوعات.

به عنوان والدين، دوست داريد توانايي عشق ورزي و هدايت فرزند خود را داشته باشيد، اما بايد بدانيد كه همراه با تغييراتي كه دارند ارتباط شما با آنها نيز تغيير مي كند.

اين سالها براي آنها بسيار مهم است، بنابراين بهتر است كه بدانند والدين هميشه در كنارشان هستند، و مشتاقند دريابند نوجواني دارند كه شايسته احترام و راهنمايي است.

فوايد فرزندپروري مثبت
به عنوان والدين، بدون شك در سالهاي اوليه كودكي بخوبي از او مراقبت كرديد. اكنون كه يك نوجوان هستند، در جستجوي استقلال و آزادي خود هستند تا بتوانند انتخاب خود را داشته باشند.

همچنان كه كودك بزرگ مي شود استقلال بيشتري بدست مي آورد و اين مسئله بخش طبيعي رشد نوجوان است.

با وجود اين، در كنار افزايش استقلال آنها، لازم است كه ارتباط خود را مانند كودكي نزديك نگه داريم.

آنها هنوز به عشق ورزيدن، راهنمايي و تفريح با ما نياز دارند.

همچنان كه نوجوان خواستار كنترل كردن زندگي خود است، به عنوان والدين بايد مقداري اقتدار و راهنمايي را اعمال كنيد.

اگرچه نوجوان اين طور فكر مي كند كه همه چيز را مي داند، و به اندازه كافي براي تصميم گيري بزرگ شده است، فقدان تجارب زندگي مي تواند مانع تصميم گيري درست شود.

اين مسئله باعث ترس بسياري از والدين مي شود كه مبادا فرزندشان آلوده رفتار مخرب نشود.

نوجوانان تمايل دارند كه محدوديت ها و تجارب خود را بيازمايند، همچنين مستعد فشار همسالان نيز هستند.

منبع :كودك و نوجوان-پنج نكته براي ساختن يك ارتباط سالم با نوجوان



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: ارتباط با فرزندان، ارتباط با نوجوانان، راه هاي ارتباط با نوجوان،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۹ مرداد ۱۳۹۹
زمان : ۰۵:۱۷:۵۵
ده روش براي با انگيزه كردن كودكان
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

ده روش براي با انگيزه كردن كودكان
متقاعد كردن فرزندانتان به انجام كارهايي كه نمي خواهند انجام دهند مي تواند چالش برانگيز باشد، هم چنين توقف كارهايي كه نمي خواهيد آنها انجام دهند نيز سخت تر مي باشد.

در اين مقاله ده روش براي باانگيزه كردن كودكان براي كارهايي كه مي خواهيد انجام دهند آورده شده اند، بياييد با هم اين روش ها را مرور كنيم.

اهدافي را تعيين كنيد
از آنها بخواهيد كه ليستي از اهداف كوتاه مدت و يك هدف بلند مدت را تهيه كنند.

اطمينان حاصل كنيد كه اهداف قابل دستيابي هستند اما براي دستيابي به آن نياز به تلاش دارند.

موفقيت ها را جشن بگيريد
هنگامي كه فرزند شما اهداف خود را انجام مي دهد ، به آنها بگوييد كه به آنها افتخار مي كنيد.

اين چيزها را با هم جشن بگيريد.

در بعضي موارد ، به فرزندتان بخاطر سخت كوشي آنها پاداش دهيد.

گاهي رقابت ايجاد كنيد.
رقابت سالم را تشويق كنيد.

فرزندتان را تشويق كنيد كه دونده ديگري را در يك مسابقه دو پشت سر بگذارد يا سعي كند نمرات معقول تري نسبت به بقيه داشته باشد.

در مورد مثبت بودن و قدرت داشتن فرزند خود رقابت ايجاد كنيد و هرگز در مورد نقاط منفي و ضعف رقيب صحبت نكنيد.

آنها را تشويق كنيد
به فرزندانتان نشان دهيد كه به آنها باور داريد.

به آنها بگوييد كه چقدر عالي هستند.

هرگونه شك و ترديد نسبت به خود را در آنها از بين ببريد.

علاقه نشان دهيد.
علاقه مند شويد درباره علاقه هاي فرزندتان بياموزيد.

در مورد آنها با فرزندتان صحبت كنيد و گوش دهيد.

اين به فرزندان شما نشان مي دهد كه شما به آنها اهميت مي دهيد و آزادانه مي توانند در مورد منافع خود با شما صحبت كنند

شور و شوق را در او كشف كنيد.
فرزندان خود را تشويق كنيد تا آنچه را كه علاقه مند هستند كشف كنند.

اين مسئله ممكن است نيازمند تلاش باشد تا به نتيجه اي برسيد.

از آنها در سفر خود به سمت شور و شوق حمايت كنيد و از آنها بخواهيد كه ادامه دهند تا اينكه موضوعات را دريابند.

منبع :كودك و نوجوان-ده روش براي با انگيزه كردن كودكان



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: انگيزه، انگيزه در نوجوان، تربيت فرزند،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۶ مرداد ۱۳۹۹
زمان : ۰۱:۳۲:۲۲
14 نكته براي تربيت كودك
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

14 نكته براي تربيت كودك
حتي موفق ترين والدين هم هنگام تربيت كودكان به مشكل بر مي خورند. اگر براي تربيت كودك خود نياز به كمك داريد استفاده از راهكارهايي كه در ادامه ذكر مي كنيم مي تواند كمكتان كند.

منظور ما از تربيت كردن وضع قوانين و مقرراتي است كه كودك شما را از انجام رفتار هاي پرخاشگرانه (ضربه زدن و گاز گرفتن)، خطرناك (مانند بازي با گاز) و نامناسب ( پرت كردن وسايل) باز دارد.

به ياد داشته باشيد كه اين كار به معناي دعوا و مجازات بچه نيست. در اينجا چهارده راهكار براي جلو گيري از رفتار نامطلوب كودك ذكر شده است.

خط قرمز هاي خود را تعيين كنيد
پيرسون نويسنده معروف مي گويد ” اگر هميشه به فرزند خود نه بگوييد فرزندتان هيچ وقت اولويت هاي شما و كار زشت خودش را درك نمي كند، به علاوه شما نمي توانيد تمام رفتار كودكتان را كنترل كنيد.

اولويت هاي خود را دنبال كنيد و عواقب زير پا گذاشتن آن ها را به كودكان خود گوش زد كنيد، سعي كنيد نسبت به چيز هايي كه مهم نيستند سخت گيري نكنيد.

اليزابت برگر نويسنده و دكتر كودكان مي گويد” برقراري يك رابطه سالم و خوب با كودكتان بسيار مهم تر از مجبور كردن او به انجام كاري است كه دوست ندارد.”

شما ممكن است نگران باشيد كه با اين كار كودكتان را لوس بار مي آوريد ولي جاي نگراني نيست.

كودك خود را بشناسيد
بعضي از رفتار هاي كودكان كاملاً قابل پيشبيني است پس پيشاپيش مي توانيد از اين رفتارها جلو گيري كنيد مثلاً اگر كودك شما علاقه به نقاشي كردن روي ديوار دارد، زماني كه پيشش نيستيد مداد رنگي را در كشو بگذاريد تا كم كم اين عادت را ترك كند.

اگر كودك 2 ماهه شما از مغازه ها خوراكي بر ميدارد با خودتان عروسك ببريد و سرش را گرم كنيد.

يا اگر كودكتان عادت دارد خانه را پر از دستمال كاغذي كند كافي است بسته دستمال كاغذي را بالاي كمد بگذاريد.

از رفتار هاي بد كودك پيشگيري كنيد
هاروي كاپ نويسنده كتاب شادترين كودكان مي گويد ” ممكن است بعضي اوقات كودكتان از روي خستگي گريه كند يا جيغ بكشد.

اگر كودكتان صبح ها پر انرژي است اما بعداز ناهار خسته و غير قابل كنترل مي شود سعي كنيد او را بيرون از خانه ببريد، مي توانيد از دكتر وقت بگيريد و با دكتر درباره وضعيت كودكتان مشورت كنيد.

منبع :كودك و نوجوان-14 نكته براي تربيت كودك



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: تربيت كودك، اصول تربيت، اصول تربيتي،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۶ مرداد ۱۳۹۹
زمان : ۱۲:۲۵:۳۸
يك متخصص ژنتيك به شما و خانواده تان چه كمكي مي كند
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

مشاوران ژنتيكي توسط متخصص ژنتيك مي توانند در رابطه با سلامت ژنتيك شما و خانواده تان، يك سري كمك هاي شخصي مورد نيازتان را به شما ارائه بدهند.

مشاوران ژنتيك مي توانند با شما – و پزشك شما – همكاري كنند تا اطلاعات ژنتيكي پچيده را كشف كنند و به شما كمك كنند كه تصميمات آگاهانه اي بگيريد.

“درمانجوها از صحبت كردن با يك فرد ديگر استفاده مي كنند، اين فرد نه تنها يك سري اطلاعات باليني را در اختيار شما قرار مي دهد، بلكه همچنين يك منبع همدل ديگري مي باشد كه اطلاعات ارائه شده توسط پزشكان و پرستاران را تكرار مي كند.”


يك متخصص ژنتيك به شما و خانواده تان چه كمكي مي كند
DNA molecules يك متخصص ژنتيك به شما و خانواده تان چه كمكي مي كند
در حاليكه مشاوران ژنتيك عبارت از پزشكان باليني نمي باشند
ولي يك بخشي از تيم مراقبت سلامتي هستند و با شما و متخصص ژنتيك همكاري مي كنند تا موارد زير را بشناسيد:

ريسك هاي ژنتيكي شما بر مبناي سابقه خانوادگي تان

منبع :كانون مشاوران ايران-يك متخصص ژنتيك به شما و خانواده تان چه كمكي مي كند



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: ژنتيك، مشاوران ژنتيك، متخصص ژنتيك،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۴ مرداد ۱۳۹۹
زمان : ۰۱:۰۸:۳۱
ژنتيك (وراثت) رفتار
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

ژنتيك هاي رفتاري كه همچنين به عنوان ژنتيك هاي رواني شناخته مي شوند، عبارت از مطالعه تاثير تركيبات ژنتيكي ارگانيسمي بر روي رفتار و تعامل مابين وراژت و محيط مي باشند كه بر روي رفتار فرد تاثير مي گذارند.

مباحث مربوط به تعيين كننده هاي تونايي ها و ناتوانايي هاي رفتاري در اغلب مواقع به عنوان مباحث “طبيعت – تربيت” مورد اشاره قرار مي گيرد.


تاريخچه اوليه

رابطه مابين رفتار و عوامل ژنتيكي يا وراثت براي اولين بار به مطالعه يك دانشمند انگليسي به اسم سر فرانسيس گالتون (Sir Francis Galton) (1822-1911) بر مي گردد كه براي اولين بار عبارت “طبيعت و تربيت” را مصطلح كرد.

گالتون خانواده هاي يك سري افراد مشهور را مورد مطالعه قرار داد و همانند پسر عموي خودش، چارلز داروين (Charles Darwin) به اين نتيجه رسيد كه قدرت هاي ذهني در خانواده ها شكل مي گيرند.

گالتون اولين فردي بود كه در مطالعات ژنتيكي خودش از دوقلوها استفاده كرد و پايه گذار تعداد زيادي از روش هاي آماري بود كه حتي در حال حاضر هم مورد استفاده قرار مي گيرند.

اولين مطالعه مربوط به ژنتيك رفتاري انسان در مورد هوش و بيماري رواني براي اولين بار در دهه 1920 صورت گرفت؛ در اين دوره محيط زيست گرايي (نظريه اي كه بيان مي دارد رفتار در نتيجه يك سري عوامل غيرژنتيكي صورت مي گيرد.

دقيقا مشابه تجربيات مختلف دوران كودكي) محبوب بود و بعد از اين دوره بود كه سوء استفاده دولت نازي آلمان از علم ژنتيك باعث شد كه اثر ارثي به يك مفهوم زشت و نامناسبي تبديل شود.

هر چند كه در دهه هاي بعدي مطالعات ژنتيكي بر روي رفتار انساني همچنان ادامه داشت، ولي در دهه 1970 يك ديدگاه متوازن در حوزه روان پزشكي مسلط شد كه اهميت طبيعت و همچنين تربيت را تاييد مي كرد.

در حوزه روان شناسي اين اصلاحات در دهه 1980 صورت گرفت.

امروزه اكثر مطالعات مربوط به ژنتيك رفتاري بر روي شناسايي ژن هاي خاصي متمركز است كه بر روي ابعاد رفتاري (همانند شخصيت و هوش) و اختلالات (همانند اوتيسم، فزون كاري، افسردگي و اسكيزوفرنيا) تاثير مي گذارند.


روش هاي مطالعه

روش هاي ژنتيكي كمِّي براي تخمين تاثير خالص عوامل ژنتيكي و محيطي بر روي تفاوت هاي فردي موجود در ويژگي هاي پيچيده (همانند ويژگي هاي رفتاري) به كار گرفته مي شوند.

علاوه بر اين، روش هاي ژنتيكي مولكولي براي شناسايي نقش ژن هاي خاص در تاثيرات ژنتيكي به كار گرفته مي شوند. اين تحقيقات هم بر روي انسان ها و هم بر روي حيوانات صورت مي گيرند؛

با اين وجود، مطالعاتي كه از مدل هاي حيواني استفاده مي كنند در مقايسه با مطالعات صورت گرفته بر روي انسان اطلاعات دقيق تري را به دست مي دهند، چرا كه ژن ها و محيط ها به راحتي در محيط آزمايشگاهي قابل كنترل و دستكاري هستند.

منبع :كانون مشاوران ايران-ژنتيك (وراثت) رفتار



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: ژنتيك، وراثت، ژنتيك (وراثت) رفتار،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۴ مرداد ۱۳۹۹
زمان : ۱۲:۱۹:۲۵
آزمايش استشمام بو و تشخيص زود رس مراحل زوال عقل
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

با توجه به مطالعه اي جديد كه توسط محققان دانشگاه پنسيلوانيا و دردانشكده پزشكي پرلمن انجام شده است، يك آزمايش ساده استشمام بو ممكن است ابزار تكميلي موثري براي تشخيص اختلال شناختي خفيف باشد، كه اغلب در عرض چند سال به شكل آلزايمر پيشرفت مي كند.

اين يافته ها به شواهد ديگري كه در اين زمينه وجود دارند، اضافه مي شود كه نشان مي دهد احساس بويايي ما در مراحل آغازين بيماري آلزايمر، به شدت كاهش مي يابد.

مطالب مرتبط:

ميانسالي پر استرس و افزايش ريسك آلزايمر

محقق اصلي دكتر ديويد رولف، استاد يار دپارتمان روانپزشكي در پن گفت:”اين امكان هيجان انگيز وجود دارد كه از كاهش در حس بويايي مي توانيم براي شناسايي افراد در معرض خطر زوال عقل استفاده كنيم كه بتوانيم قبل از پيشرفت آن در بيمار خطر را كاهش دهيم.”

براي اين مطالعه، محققان از يك آزمايش ساده تجاري استفاده كردند كه در آن افراد بايد 16 بوي متفاوت را از هم تشخيص مي دادند.

آن ها آزمون استشمام بو و آزمون استاندارد شناختي ( ارزيابي شناختي مونترال) را براي 728 فرد مسن تجويز كردند.

شركت كنندگان توسط پزشكان پن با روش هاي عصب شناسي ارزيابي شدند و در يكي از اين سه دسته قرار داده شدند: “بزرگسالان مسن سالم “،” اختلال خفيف شناختي”، ” زوال عقل و آلزايمر.

رولف و تيم او نتايج حاصل از آزمون شناختي به تنهايي و يا در تركيب با آزمون استشمام بو را مورد بررسي قرار دادند تا ببينيد كه چگونه ويژگي هاي افراد هر رده را تشخيص داده اند. يافته ها نشان داد كه آزمون استشمام بو زماني كه با آزمون شناختي تركيب مي شد، در تشخيص دقيق بسيار موثر بود.

به عنوان مثال، آزمون شناختي وقتي به تنهايي استفاده مي شد، تنها 75 درصد از افراد داراي اختلال خفيف شناختي را به درستي طبقه بندي مي كرد، اما وقتي كه نتايج آزمون استشمام بو نيز اضافه شد، اين رقم به 87 درصد افزايش يافت.

تركيب دو آزمون، شناسايي دقيق تر بزرگسالان مسن سالم و آن هايي كه مبتلا به آلزايمر بودند را نيز به همراه داشت.

آزمون تركيبي شناختي و استشمام بو حتي دقت در تخصيص افراد به دسته خفيف تر يا پيشرفته تر اختلال شناختي را افزايش داد.

رولف گفت: اين نتايج نشان مي دهد كه يك آزمون ساده شناسايي بو مي تواند ابزار تكميلي مفيدي براي طبقه بندي باليني اختلال شناختي و آلزايمر باشد، و حتي براي شناسايي افرادي كه در معرض بيشترين خطر بدتر شدن هستند، مورد استفاده قرار بگيرد.

منبع :كانون مشاوران ايران-آزمايش استشمام بو و تشخيص زود رس مراحل زوال عقل



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: زوال عقل، تشخيص زوال عقل، آلزايمر،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۲ مرداد ۱۳۹۹
زمان : ۱۲:۳۰:۱۴
تكنيك يادگيري فعالي – استفاده صددرصدي از ذهن- پيشرفت تحصيلي
| نظرات (0) | ادامه مطلب...

تكنيك يادگيري فعالي چيست و استفاده صددرصدي از ذهن ممكن است؟ پيشرفت تحصيلي به آساني ممكن است.

به چه نحوي مي توانيد از كل ذهن خودتان در حين مطالعه استفاده كنيد
اين مورد كه ما فقط از ده درصد مغز خودمان استفاده مي كنيم (نود درصد از استعداد ما بدون استفاده مي ماند)، يك افسانه است، و همچنين اين مورد صحيح نمي باشد كه بگوييم افراد داراي مغز چپ (منطقي) مسلط يا مغز راست (خلاقانه) مسلط هستند.

بنابراين هدف شما از مطالعه، عبارت از به دست آوردن بيشترين قدرت ذهني ممكن مي باشد.

خوشبختانه شما مي توانيد از طريق آماده شدن و متمركز شدن، بيشترين استفاده را از زمان مطالعه خودتان داشته باشيد، از سلامت ذهني خودتان حمايت كنيد.

در نتيجه شانس خودتان را براي به دست آورده نمره برتر در آزمون بعدي افزايش دهيد.


تكنيك يادگيري فعالي - استفاده صددرصدي از ذهن- پيشرفت تحصيلي
تكنيك يادگيري فعالي – استفاده صددرصدي از ذهن- پيشرفت تحصيلي
مطالعه موثرتر – گام اول
1. توجه كردن در كلاس
عادت هاي مطالعه خوب حتي قبل از ترك كلاس شروع مي شوند.

سعي كنيد به مواردي كه معلمتان در مورد موضوع خاص بيان مي كند، به دقت توجه كنيد.

سوالاتي بپرسيد و به سوالات معلمتان جواب بدهيد.

به راهنماهاي بيان شده (يا اظهارنظرهاي مستقيم) توسط معلمتان و در رابطه با موارد مهمي كه بايد بدانيد، توجه كنيد و در رابطه با اين موضوعات خاص يك سري نكاتي را يادداشت كنيد.

2. از تمامي منابعي كه در دسترس شما قرار دارند، استفاده كنيد.
فصل تكاليف را در كتاب متني بخوانيد و هر نوع يادداشت، برگه يا ساير مواردي كه به شما داده مي شود را مطالعه كنيد.

در صورتي كه يك مرور يا دوره مطالعاتي باشد كه معلمتان توصيه مي كند، حتما از آن موارد استفاده كنيد.

بيشترين شانس موفقيت را براي خودتان ايجاد كنيد.

تكنيك يادگيري فعالي رد پيشرفت تحصيلي بسيار مهم است.

شما در نتيجه مشاهده تعداد افرادي كه به دليل نخواندن كتاب عملكرد ضعيفي در آزمون ها داشتند، شگفت زده خواهيد شد.

3. در رابطه با كتاب درسي يك سري انتقاداتي بيان كنيد.
سعي نكنيد كه بدون هيچ تفكري، صرفا تكاليف را بخوانيد – در حين انجام دادن اين كار فعال باشيد. كلمات مهم را انتخاب كنيد (در برخي مواقع آنها بولد مي باشند)، در صورت نياز آنها را جستجو كنيد و تعريف مد نظر خودتان را براي آنها بنويسيد.

مقدمه ها، نتيجه گيري ها، بخش هاي مرور و سوالات مشخص شده اي كه در متن كتاب پيدا كرده ايد را به دقت بررسي كنيد.

هنگامي كه بتوانيد يك بحث را براي كسي توضيح دهيد پيشرفت تحصيلي رخداده و بحث را بفميده ايد.


تكنيك يادگيري فعالي - استفاده صددرصدي از ذهن- پيشرفت تحصيلي
تكنيك يادگيري فعالي – استفاده صددرصدي از ذهن- پيشرفت تحصيلي
4. اطلاعات را بر مبناي كلمات خودتان بيان كنيد.
در حين نوشتن تعاريف خودتان از عبارات كليدي موجود در متن كتاب، بهترين روش عبارت از نوشتن اطلاعات مهم بر مبناي كلمات خودتان مي باشد. يك دفترچه و خودكاري در دسترس داشته باشيد و نكات كليدي را در حين مطالعه يادداشت كنيد.

در صورتي كه يادداشت يك فرد ديگري را داشته باشيد، آن را مجددا خودتان بنويسيد؛ حتي نوشتن مجدد يادداشت هاي هم كلاسي تان هم يك روش مناسبي مي باشد.

اين يك ترفند مفيدي مي باشد كه باعث مي شود شما بيشتر درگير موارد درسي تان شويد.

مولفه بعدي در پيشرفت تحصيلي اين است كه:

5. اطلاعات را پردازش كنيد و بعد از آن به صورت خلاصه بنويسيد.
براي اولين بار كه يك مطلبي را مي خوانيم، ذهن ما در چندين سطح با آن درگير مي شود. در حين اينكه ما اين كار را به صورت آگاهانه انجام مي دهيم .

منبع :كانون مشاوران ايران-تكنيك يادگيري فعالي – استفاده صددرصدي از ذهن- پيشرفت تحصيلي



:: موضوعات مرتبط: آموزش روانشناسي

:: برچسب‌ها: تكنيك يادگيري فعالي، پيشرفت تحصيلي، تقويت كردن مغز،
نویسنده : Maryam
تاریخ : ۱ مرداد ۱۳۹۹
زمان : ۰۸:۴۶:۴۵
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی